Now Reading
Η επίδραση της θρησκείας στον εγκέφαλο μας | Πάστα Φλώρα

Η επίδραση της θρησκείας στον εγκέφαλο μας | Πάστα Φλώρα

Γράφει η Αγγελική Λιανού

Το αν κάποιος πιστεύει ή όχι στην επίσημη θρησκεία της χώρας του ή σε κάποιο Θεό της επιλογής του είναι θεμιτό και απόλυτα αποδεκτό. Τα νευροφυσιολογικά αποτελέσματα ερευνών όμως, πάνω στο ζήτημα της επίδρασης της θρησκείας στον εγκέφαλο μας είναι επιστημονικά τεκμηριωμένα σύμφωνα με την ακόλουθη έρευνα:

Οι συνέπειες της προσευχής στην ευημερία ενός ατόμου είναι καλά τεκμηριωμένες.

Είτε είστε ένας φανατικός άθεος, ένας συντηρητικός αγνωστικιστής, ή ένας ευσεβής πιστός, οι επιπτώσεις της θρησκείας στο ανθρώπινο μυαλό είναι εξίσου εκπληκτικές.

Η έντονη θρησκευτική πίστη μπορεί να αυξήσει τη διάρκεια ζωής μας και να μας βοηθήσει να αντιμετωπίσουμε πιο αποτελεσματικά τις ασθένειες.

Καθώς η έρευνα στον τομέα της νευροθεολογίας ή η νευροεπιστήμη της θεολογικής πεποίθησης, έχει κάνει μερικές εκπληκτικές ανακαλύψεις είμαστε αναγκασμένοι να αλλάξουμε τον τρόπο σκέψης μας όσον αφορά την πνευματικότητα.

Για παράδειγμα, ορισμένοι επιστήμονες υποστηρίζουν ότι η θρησκευτική εμπειρία ενεργοποιεί τα ίδια κυκλώματα εγκεφάλου με το σεξ και τα ναρκωτικά.

Άλλες έρευνες έχουν δείξει ότι η βλάβη σε μια συγκεκριμένη περιοχή του εγκεφάλου μπορεί να μας κάνει να νιώσουμε σαν κάποιος να βρίσκεται στο ίδιο δωμάτιο μαζί μας, όταν στη πραγματικότητα είμαστε μόνοι. Αυτά τα ευρήματα έχουν ενδιαφέρουσες επιπτώσεις για το πώς η θρησκεία επηρεάζει την υγεία και αντίστροφα.

Θα μπορούσε λοιπόν μια Θρησκευτική εμπειρία να αναδημιουργηθεί τεχνητά? Εάν μια θεία εμπειρία αποδειχτεί βιολογικά, θα μπορούσε μέσω της ορθής επιστημονικής προσέγγισης η δημιουργία ψευδαίσθησης ενός Θεού?

Παρακάτω, θα ρίξουμε μια ματιά σε μερικές από αυτές τις ερωτήσεις. Ενώ οι ερευνητές μπορεί να μην έχουν όλες τις απαντήσεις ακόμα, κομμάτια του πάζλ ενώνονται για να σχηματίσουν μια επιστημονική εικόνα της θεότητας που διαμορφώνεται, η οποία καταλήγει στο σύνολό της να είναι αρκετά διαφορετική από την έως τώρα προσέγγιση της ανθρωπότητας στο θέμα πίστη και θεός.

Οι διαφορετικές θρησκείες έχουν και διαφορετικά αποτελέσματα

Ο Δρ Andrew Newberg, καθηγητής της νευροεπιστήμης και διευθυντής του Ινστιτούτου Έρευνας Ολοκληρωμένης Υγείας του Πανεπιστημίου Thomas Jefferson στο Πανεπιστήμιο Thomas Jefferson και Νοσοκομείο στη Villanova, PA, εξηγεί ότι οι διαφορετικές θρησκευτικές πρακτικές έχουν διαφορετικές επιδράσεις στον εγκέφαλο κάποιου.

Το εμπρόσθιο μέρος του εγκεφάλου, (που εμφανίζεται εδώ με κόκκινο χρώμα), είναι πιο ενεργό κατά τη διάρκεια του διαλογισμού.

Ο ερευνητής, ο οποίος κυριολεκτικά έδωσε τον ορισμό της νευροθεολογίας, μέσα από τις πολυάριθμες μελέτες του, δείχνει ότι τόσο οι βουδιστές μέσω του διαλογισμού, όσο και οι καθολικές μοναχές μέσω της προσευχής για παράδειγμα, έχουν αυξημένη δραστηριότητα στους μετωπικούς λοβούς του εγκεφάλου.

Οι τομείς αυτοί συνδέονται με αυξημένη εστίαση και προσοχή, δεξιότητες σχεδιασμού, ικανότητα προβολής στο μέλλον και δυνατότητα δημιουργίας πολύπλοκων επιχειρημάτων.

Επίσης, τόσο η προσευχή όσο και ο διαλογισμός συσχετίζονται με μια μειωμένη δραστηριότητα στους βρεγματικούς λοβούς, οι οποίοι είναι υπεύθυνοι για την επεξεργασία του χρονικού και του χωρικού προσανατολισμού.

Οι μοναχές ωστόσο, οι οποίες προσεύχονται χρησιμοποιώντας λέξεις αντί να βασίζονται σε τεχνικές απεικόνισης που χρησιμοποιούνται στον διαλογισμό, δείχνουν αυξημένη δραστηριότητα στις περιοχές επεξεργασίας γλώσσας του εγκεφάλου των υποβαριαίων λοβών.

Αλλά, διαφορετικές θρησκευτικές πρακτικές μπορούν να έχουν το αντίθετο αποτέλεσμα στις ίδιες περιοχές του εγκεφάλου. Για παράδειγμα, μια από τις πιο πρόσφατες μελέτες που συνέταξε ο Δρ. Newberg, δείχνει ότι η έντονη ισλαμική προσευχή – «η οποία έχει ως θεμελιώδη έννοια την παραίτηση του εαυτού στον Θεό» – μειώνει τη δραστηριότητα στον προμετωπιαίο φλοιό και τους μετωπικούς λοβούς που συνδέονται με αυτό, καθώς και τη δραστηριότητα στους βρεγματικούς λοβούς.

Ο προμετωπικός φλοιός θεωρείται παραδοσιακά ότι εμπλέκεται στον εκτελεστικό έλεγχο ή την εκούσια συμπεριφορά, καθώς και τη λήψη αποφάσεων. Έτσι, οι ερευνητές καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι μια πρακτική επικεντρωμένη στην παραίτηση από τον έλεγχο θα οδηγούσε σε μειωμένη δραστηριότητα σε αυτόν τον τομέα του εγκεφάλου.

Η θρησκεία είναι σαν το «σεξ, τα ναρκωτικά και το rock’ n ‘roll»

Μια πρόσφατη μελέτη που δημοσίευσε η Medical News Today κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η θρησκεία ενεργοποιεί τα ίδια κυκλώματα εγκεφάλου όπως το σεξ, τα ναρκωτικά και άλλες εθιστικές δραστηριότητες, (εμφανίζεται εδώ με μπλε χρώμα).

Οι ερευνητές με επικεφαλής τον Dr. Jeff Anderson, Ph.D. – από την Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου της Γιούτα στη Salt Lake City, εξέτασε τους εγκεφάλους 19 νέων Μορμόνων χρησιμοποιώντας ένα λειτουργικό σαρωτή μαγνητικής τομογραφίας.

Όταν ρωτήθηκαν αν και σε ποιο βαθμό οι συμμετέχοντες αισθάνονταν πνευματική διέγερση, όσοι ανέφεραν πιο έντονα πνευματικά συναισθήματα παρουσίαζαν αυξημένη δραστηριότητα στο διμερές πυρήνα των πυρήνων, καθώς και τους μετωπικούς προφορικούς και κοιλιακούς προμετωπικούς φλοιούς του φλοιού.

Αυτές οι περιοχές ευχαρίστησης και αξιοποίησης του εγκεφάλου είναι επίσης δραστήριες όταν ασχολούμαστε με σεξουαλικές δραστηριότητες, ακούμε μουσική, παίζουμε και παίρνουμε ναρκωτικά. Οι συμμετέχοντες ανέφεραν επίσης συναισθήματα ειρήνης και φυσικής ζεστασιάς.

«Όταν οι συμμετέχοντες στην έρευνά μας είχαν την εντολή να σκεφτούν έναν σωτήρα, να οραματιστούν ότι είναι με τις οικογένειές τους για αιωνιότητα, για τις πιθανές ουράνιες ανταμοιβές, νοητικά και σωματικά ανταποκρίθηκαν θετικά», λέει ο πρώτος συγγραφέας της μελέτης Michael Ferguson.

Αυτά τα ευρήματα συνάδουν με αυτά παλαιότερων μελετών, τα οποία διαπίστωναν ότι η εμπλοκή σε πνευματικές πρακτικές αυξάνει τα επίπεδα σεροτονίνης και ενδορφινών, που είναι ο νευροδιαβιβαστής της ευφορίας.

Η λέξη ευφορία προέρχεται από τη φράση «ενδογενής μορφίνη» από τη φράση «ενδογενής μορφίνη». Τέτοια νευροφυσιολογικά αποτελέσματα της θρησκείας φαίνεται να δίνουν στο ρητό «Η θρησκεία είναι το όπιο του λαού» ένα νέο επίπεδο νοήματος.

Οι εκτός σώματος εμπειρίες είναι τέχνασμα του σώματός μας

Μερικές πρόσφατες εξελίξεις στις τεχνικές νευροαπεικόνισης μας επιτρέπουν να κατανοήσουμε πώς ο εγκέφαλός μας «δημιουργεί» μια πνευματική ή μυστικιστική εμπειρία. Τι όμως προκαλεί την αίσθηση ότι κάποιος άλλος είναι παρών στο δωμάτιο ή ότι βγήκαμε έξω από το σώμα μας και σε μια άλλη διάσταση;

«Τα τελευταία χρόνια,» μας εξηγεί ο Δρ Άντερσον, «οι τεχνολογίες απεικόνισης του εγκεφάλου έχουν ωριμάσει με τρόπους που μας αφήνουν να προσεγγίσουμε τις ερωτήσεις που υπάρχουν εδώ και χιλιετίες».

Ο καθηγητής James Giordano, από το Ιατρικό Κέντρο Πανεπιστημίου της Georgetown στην Ουάσινγκτον, συμφωνεί:

«Μπορούμε να κατανοήσουμε ακόμη και πότε ένα άτομο μπαίνει σε κατάσταση έκστασης», όπως επίσης και να εντοπίσει συγκεκριμένους τομείς του εγκεφάλου που συμμετέχουν σε αυτή τη διαδικασία.

«Όταν αυξάνεται ή μειώνεται η δραστηριότητα στα δίκτυα του ανώτερου βρεγματικού φλοιού ή του προμετωπιαίου φλοιού, τα σωματικά μας όρια αλλάζουν», εξηγεί ο καθηγητής Giordano σε μια συνέντευξη για το Medium.

Η επιστημονική κοινότητα ενστερνίζεται την άποψη αυτή καθώς μια μελέτη των βετεράνων του Βιετνάμ δείχνει ότι όσοι τραυματίστηκαν στον πρόσθιο φλοιό του εγκεφάλου είχαν περισσότερες πιθανότητες να αναφέρουν μεταφυσικές εμπειρίες.

«Συγκεκριμένα μέρη του εγκεφάλου ελέγχουν την αίσθηση του εαυτού μας σε σχέση με άλλα αντικείμενα – υποκείμενα στον περιβάλλοντα χώρο, καθώς και την σωματική μας ακεραιότητα.  Εξού και η αίσθηση αντίληψης «έξω από το σώμα» και «εκτεταμένο εαυτό», σύμφωνα με μαρτυρίες πολλών ανθρώπων που είχαν τέτοιου τύπου μεταφυσικές εμπειρίες».

Dr. James Giordano

«Αν τα όντα ενταχθούν στην μυστικιστική εμπειρία,» συνεχίζει ο καθηγητής Giordano, «μπορούμε να πούμε ότι η δραστηριότητα του αριστερού και δεξιού κροταφικού δικτύου – λοβού, (που βρίσκεται στο κάτω μεσαίο τμήμα του φλοιού) έχει αλλάξει».

Οι βρεγματικοί λοβοί είναι επίσης οι περιοχές στις οποίες οι μελέτες του Dr. Newberg έδειξαν χαμηλότερη εγκεφαλική δραστηριότητα κατά την προσευχή.

Μπορούμε να «δημιουργήσουμε» τον Θεό κατ ‘απαίτηση;

 ότι οι νευρολογικές ρίζες των θρησκευτικών εμπειριών μπορούν να ανιχνευθούν με ακρίβεια με τη βοήθεια των τελευταίων νευροεπιστημονικών τεχνολογιών, αυτόματα αυτό ίσως θα μπορούσε να σημαίνει την «δημιουργία» αυτών των εμπειριών κατ’ απαίτηση;

Η μειωμένη δραστηριότητα στους βρεγματικούς λοβούς κατά τη διάρκεια του διαλογισμού εμφανίζεται εδώ με κίτρινο χρώμα.

Αυτό δεν είναι μόνο ένα θεωρητικό ερώτημα, διότι στη δεκαετία του 1990 ο Δρ Michael Persinger, διευθυντής του Τμήματος Νευροεπιστημών του Πανεπιστημίου Laurentian στο Οντάριο του Καναδά, σχεδίασε αυτό που αποκαλείται «κράνος του Θεού».

Πρόκειται για μια συσκευή που είναι σε θέση να προσομοιώνει τις θρησκευτικές εμπειρίες με την τόνωση των θυριδωτών λοβών ενός ατόμου χρησιμοποιώντας μαγνητικά πεδία.

Στα πειράματα του Δρ. Persinger, περίπου 20 θρησκευόμενοι, που αντιπροσωπεύουν μόλις το 1% των συμμετεχόντων, ανέφεραν ότι αισθάνονται την παρουσία του Θεού ή τον βλέπουν στο δωμάτιο όταν φορούν τη συσκευή. Εντούτοις, το 80% των συμμετεχόντων αισθάνθηκε την παρουσία κάποιου είδους, που όμως δεν αποκαλούσαν «Θεό».

Ζητήσαμε από τον Δρ Newberg να μας πει την άποψη του σχετικά με τις απόπειρες πρόκλησης θρησκευτικών εμπειριών. «Πρέπει να είμαστε προσεκτικοί για το πόσο παρόμοιες είναι τέτοιου είδους εμπειρίες», προειδοποίησε.

Εντούτοις, συνέχισε, οι άνθρωποι έχουν αναζητήσει ιστορικά τρόπους για να προσελκύσουν θρησκευτικές εμπειρίες με διάφορους τρόπους, από το διαλογισμό και την προσευχή σε ουσίες που μπορούν να προκαλέσουν ψυχεδελικές εμπειρίες – οι οποίες «θεωρούνται τόσο πνευματικές όσο και πραγματικές».

Έτσι, είτε πρόκειται για ψυχεδελικά είτε για το κράνος του Θεού, «καθώς αναπτύσσουμε μια πιο λεπτομερή κατανόηση αυτών των τεχνικών και των αποτελεσμάτων τους, μπορούμε να υπολογίσουμε καλύτερα το πώς να ενισχύσουμε τα αποτελέσματά τους», μας είπε ο Δρ Newberg.

Το μέλλον της νευροθεολογίας και της θρησκείας

Εν τω μεταξύ, οι νευροεπιστήμονες συνεχίζουν να εργάζονται σκληρά για να καταλάβουν τι συμβαίνει σε έναν βαθιά θρησκευόμενο εγκέφαλο. «Παρά το πόσο έχει αναπτυχθεί το πεδίο -της νευροθεολογίας-, πραγματικά το μόνο που έχουμε καταφέρει να κατακτήσουμε γνωστικά είναι η επιφάνεια και μόνο», δήλωσε ο Δρ Newberg.

Επιπλέον, η νευροθεολογία είναι σε θέση να «βοηθήσει στην ανάπτυξη θεραπευτικών προσεγγίσεων για να βοηθήσει άτομα με διάφορες διαταραχές συμπεριλαμβανομένων των νευρολογικών και ψυχιατρικών καταστάσεων».

Τέλος, η νευροεπιστήμη ελπίζουμε να μας παράσχει κάποιες απαραίτητες απαντήσεις σε «παλαιά επιστημολογικά ερωτήματα σχετικά με τη φύση της πραγματικότητας, τη συνείδηση και την πνευματικότητα».

Μέχρι να έχουμε κάποιες απαντήσεις, ωστόσο, η θρησκεία είναι απίθανο να πάει οπουδήποτε. Η αρχιτεκτονική των εγκεφάλων μας δεν θα το επιτρέψει, λέει ο Δρ Newberg, και η θρησκεία ικανοποιεί τις ανάγκες τις οποίες ο εγκέφαλός μας σχεδιάζεται για να έχει.

«Υποστηρίζω θερμά, ότι μέχρι ο εγκέφαλός μας να υποστεί μια θεμελιώδη αλλαγή, η θρησκεία και η πνευματικότητα θα είναι μαζί μας για πολύ καιρό».

Dr. Andrew Newberg

Πηγή:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/322539.php?fbclid=IwAR0jMWY6O4qJU-2kCi19KxOgmr1S2urdNj5luynfFVcDLEOPo07t3_emtqM

See Also
What's Your Reaction?
Excited
1
Happy
0
In Love
1
Not Sure
0
Silly
0
View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

© 2019 PASTAFLORAMAG.GR. ALL RIGHTS RESERVED | WEB DESIGNSELIDAMOU.GR
Scroll To Top