Οι Κυρίες του Ρεμπέτικου | Πάστα Φλώρα

Η κοινωνικοπολιτική εξέλιξη του σήμερα θα μπορούσαμε να πούμε ότι αναβιώνει παλιά σοκάκια απαλοτριωμένων γειτονιων, και την “ρετσινιά” μιας νοθευμένης μικρομεσαίας κοινωνίας. Αλλα ίσως τελικά μιλάμε για μια ατόφια πολιτισμική κολλεκτίβα που γέννησε την τέχνη μέσα από τον πόνο και τα κατακάθια της εκάστοτε καθημερινότητας;

Η γέννηση του ρεμπέτικου αποτέλεσε και αποτελεί ορόσημο για την διαλακτική συντροφικότητα και ιδεολογία, αλλά προπαντων για τον εκσυγχρονισμό του ελληνικού πλυθησμού ανά τον κόσμο.

Κοινωνικά στρώματα όπως οι λούμπεν, οι “πρωτόπλαστοι” του λαικού ρεύματος, οι λεγόμενοι παρακμιακοί των υπογών και των λιμανιών καθίδρυσαν μια αυτοκρατορία καταπράυνσης για τον τότε ελληνικό λαό. Ερχόμενη έτσι η μικρασιατική καταστροφή ήρθε να αναλάβει τα ήνια του ταξιμιού.

Ορόσημο αν μη τι άλλο δεν θα μπορούσε να μην αποτελεί το θηλυκό αποτύπωμα στο ρεμπέτικο ρεύμα. Γυναίκες που έγραψαν ιστορία με τα τραγούδια τους και τις εκκωφαντικές μελωδίες τους, τιμούνται και ασπάζονται απο γενιές και γένιες μέχρι και σήμερα. Μια τεράστια πολιτισμική κληρονομία που μεταδίδεται απο από γονείς σε παιδιά και παπούδες σε εγγόνια. Γυναίκες όπως την Σωτηρία Μπέλου, την Μαρίκα Νίνου και την Ρόζα Εσκενάζυ.

Η μοναχική Ρόζα Εσκενάζυ.

Μια γυναίκα που αψήφησε τα καθεστότα της εποχής, φωλιάζοντας στο σπίτι και στην αγκαλιά της, αντάρτες. Η ίδια Εβραία, διατηρεί σχέση με Γερμανό αξιωματικό, μα παρ’ όλα αυτά, αψηφεί φόβους και κινδύνους. Παιδί της σμυρνείκης σχολής, ανάμεσα σε τούρκικες ταβέρνες και χαμένους έρωτες, καταλήγει χορεύτρια σε καμπαρέ του Πειραιά μέχρι να την ανακαλύψει ο Παναγιώτης Τούντας και να της δώσεις το “χρυσό εισιτήριο” για την Columbia Records του Βασίλη Τουμπακάρη. Κατάφερε να αποτελέσει σταθμό στο άνθος του ρεμπέτικου αφού ηχογράφησε εκατοντάδες σμυρνέικα και ρεμπέτικα τραγούδια την δεκαετία του 30′. Η δύναμη ψυχής που είχε όμως αποτέλεσε και την καταστροφή της, αφού οι Γερμανοί ανακάλυψαν τους κρυμένους αντιστασιακούς στο σπίτι της και έτσι συλλήφθηκε. Έτςι Κατέληξε μόνη και ταλαιπώρημένη από τα χτυπήματα της ζωής. Στις 2 Δεκεμβρίου του 1980, αφήνει την τελευταία της πνοή στο σπίτι της στην Κηπούπολη.

Η επαναστάτρια Σωτηρία Μπέλλου.

Η “βιτριολίστρια” του ρεμπέτικου που αντιστάθηκε στις απειλές και την βία της ζωής και κατάφερε να υψωθεί στα μεγαλύτερα “σαλόνια” του ελληνικού πενταγράμμου. Παιδί της Χαλκίδας ενστερνήστικε στο πλευρό του παπά παποϋ της, βυζαντινές και εκκλησιαστικές μελωδιές. Αφορμή για την μεγάλη της αγάπη στάθηκε η Σοφία Βέμπο και συγκεκριμένα η ταινία της, “Η Προσφυγοπούλα”. Λίγο αργότερα, ακολουθεί ένας κατεστραμένος γάμος που την οδηγεί στα κελιά της φυλακής. Εκτίει την εξάμινη ποινή της και φεύγει για πάντα για την Αθήνα. Έγινε ενεργό μέλος του αντάρτικου και του επαναστατικού κινήματος μέχρι να την ανακαλύψει ο σκηνοθέτης Κίμων Καπετανάκης και κάπως έτσι να ξεκινήσουν οι ηχογραφήσεις με τον Βασίλη Τσιτσάνη. Κατάφερε να γίνει η αρχόντισα του λαικού τραγουδιού ενώ καυαξιώθηκε ανάμεσα στους μεγαλύτερους συνθέτες της Ελλάδας. Το 1933 δυστυχώς η υγεία της κλονίστηκε λόγω σοβαρής αρρώστιας, μέχρι το 1997 που άφησε την τελευταία της πνοή στο νοσοκομείο “Μεταξά”.

Η μούσα Μαρίκα Νίνου

Έφυγε νέα μα κατάφερε να χαρίσει μέχρι σήμερα έναν θησυαρό αξιώματος και τέχνης. Η Μαρίκα Νίνου η μούσα του Βασίλη Τσιτσάνη γεννημένη στον Καύκασο ξεκίνησε το τραγούδι της ζωής της με την εγκατάσταση της στην Αθήνα. Εκεί δούλευει σε νυχτερινά κεντρα κάνοντας ακροβατικά με το παιδί της και τον άντρα της. Λίγο αργότερα την ανακαλύπτει ο Στελάκης Περπινιάδης όπου τραγούδανε μαζί στο κέντρο Φλόριντα. Κάπως έτσι της ανοίγεται ολόκληρος ο κόσμος, αφού ξεκινάει το ταξίδι της στο τραγούδι. Kάπου εκεί έρχεται στο προσκήνιο ο Βασίλης Τσιτσάνης όπου θα “δημιουργήσει” την τεράστια Μαρίκα Νίνου, μούσα του πλέον, ακολουθούν στέκια για στέκια και τραγούδια για τραγούδια που απογειώνουν. Αναμφισβήτητα αποτέλεσαν το χρυσό μουσικό ζευγάρι και όχι μόνο. Μετά τον χωρισμό τους η Μαρίκα φεύγει για Αμερική όπου δουλεύει για δυο χρόνια στο πελυρό του Κώστα Καπλάνη. Επιστρεφει μετά από λίγο στην Ελλάδα με σοβαρό πρόβλημα υγείας μέχρι το 1957 σε ηλικία 39 ετών όπου αφήνει την τελευταία της πνοή.

Γιώτα Μαστροσαββάκη

Πρώτη δημοσίευση: Έντυπο περιοδικό Κοίτα.

© 2019 PASTAFLORAMAG.GR. ALL RIGHTS RESERVED | WEB DESIGNSELIDAMOU.GR
Scroll To Top