Πώς τα Social Media Μειώνουν την Αυτοεκτίμηση | Πάστα Φλώρα

Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ξεκίνησαν ως forums κοινών ενδιαφερόντων, συνέχισαν όντας ένας τρόπος επικοινωνίας με γνωστά και μη άτομα και έχουν πλέον εξελιχθεί ως μέσα για την αυτοπροβολή, παρουσίαση απόψεων, ως αντικατάσταση των μέσων ενημέρωσης, καθώς και προώθησης ιδεών, επιχειρήσεων και ψυχαγωγίας. Το μέλλον αναμένεται αδιαμφισβήτητα λαμπρό για την εξέλιξη των εν λόγω μέσων. Πώς μεταφράζεται αυτό κοινωνικά, ωστόσο; Με την πρόοδο των social media, έχει επέλθει και η κάθοδος της ανθρώπινης ψυχοσύνθεσης, η οποία δεν μένει ανεπηρέαστη από τις αλλαγές αυτές. Παρακάτω, παρατίθενται οι τρόποι, με τους οποίους ο άνθρωπος επηρεάζεται ψυχολογικά από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Σύγκριση

Social media όπως το Instagram, το Facebook, ακόμη και το LinkedIn, εξυπηρετούν τον σκοπό της κοινωνικής αυτοπροβολής είτε σε προσωπικό, σε κοινωνικό, είτε και σε επαγγελματικό επίπεδο. Τα δύο πρώτα μέσα παροτρύνουν τους χρήστες να ανεβάζουν σύντομα στιγμιότυπά τους, τις λεγόμενες «ιστορίες», οι οποίες δεν διαρκούν πάνω από 24 ώρες. Είτε μέσα από τις «ιστορίες» είτε μέσω των αναρτήσεων, ο μέσος χρήστης έχει την δυνατότητα να παρακολουθήσει την ωραιοποιημένη πραγματικότητα ενός άλλου χρήστη.

Ο κάθε ένας από εμάς θα επιλέξει να ανεβάσει τις πιο όμορφες και ιδιαίτερες στιγμές της ζωής του: ταξίδια, βόλτες σε κάποιον ιδιαίτερο προορισμό, ένα όμορφο σκηνικό της καθημερινότητας, ένα ξεχωριστό μέρος που επισκέφθηκε για φαγητό, για ποτό είτε για καφέ.

Εύλογο είναι, επομένως, να ξεκινήσει η σύγκριση μεταξύ του ενός με κάποιον άλλο χρήστη και αντίστροφα και να καλλιεργηθεί το συναίσθημα του φθόνου, της αναξιότητας κλπ. Εδώ καλό θα ήταν να γίνει λόγος και για την άνοδο των εφαρμογών και φίλτρων, μέσω των οποίων μπορεί κανείς να αλλοιώσει εντελώς την εμφάνισή του, προκειμένου να ενταχθεί στα κοινωνικά πρότυπα (επίσης αποτέλεσμα συγκρίσεως με άλλους, που κάνουν ακριβώς το ίδιο!). Ας αναλογιστούμε, όμως, πως οι περισσότεροι επαναλαμβάνουν το ίδιο μοτίβο συμπεριφοράς και κανένας άνθρωπος της καθημερινότητας δεν είναι τόσο ξεχωριστός ή τυχερός, με μερικές εξαιρέσεις.

Λόγος έγινε και για το LinkedIn και ίσως θεωρηθεί ακατανόητο το πώς ένα τέτοιο μέσο συμβάλλει στην σύγκριση. Το προαναφερθέν,επίσης, παροτρύνει τους χρήστες του να προβάλλουν τα επιτεύγματά τους όσον αφορά την ακαδημαϊκή και επαγγελματική ζωή. Εάν κάποιος, για παράδειγμα, προηγθεί στην εργασία του, όλα τα άτομα του κύκλου του θα ενημερωθούν μέσω ειδοποιήσεων και θα παροτρυνθούν να σχολιάσουν με τυποποιημένα (και μη) μηνύματα της ίδιας της εφαρμογής, προκειμένου να ευχηθούν «συγχαρητήρια». Περιττή η αναφορά της προσποίησης ενδιαφέροντος σε αυτό το γεγονός, καθώς επίσης και η μειονεκτικότητα, που ενδεχομένως να αισθανθεί κάποιος άλλος χρήστης για την μη ανάλογη επιτυχία του.

Αγώνας για την Ψευδή Ικανοποίηση μέσω των Likes

Οι περισσότερες ηλεκτρονικές πλατφόρμες και εφαρμογές κάνουν τους χρήστες να αισθάνονται πως λαμβάνουν αξία, εάν μια κοινοποίηση ή φωτογραφία τους λάβει αρκετά likes. Ουκ ολίγος είναι ο αριθμός των ατόμων, ο οποίος πιστεύει πως όσα περισσότερα άτομα εγκρίνουν τις κοινοποιήσεις του, τόσο θετικότερα καθορίζεται η κοινωνική του υπόσταση ή εμφάνισή του. Το γεγονός αυτό είναι απολύτως λογικό, καθώς έρευνες αναφέρουν πως, κάθε φορά που λαμβάνουμε θετικές ειδοποιήσεις πραγματοποιείται έκκριση φερομονών, ορμονών που συμβάλλουν στην ικανοποίηση του ανθρώπινου εγκεφάλου. Επομένως, γίνεται λόγος για ένα αίσθημα ανάλογο με αυτό της σεξουαλικής διέγερσης. Ακόμη και οι ειδοποιήσεις στις συγκεκριμένες πλατφόρμες, έχουν δημιουργηθεί κατά τέτοιο τρόπο (χρωματικά, ηχητικά, εμφανισιακά) ώστε να μην χάνεται η προσοχή μας από αυτές. Άξιο αναφοράς θα ήταν το ότι ο ψηφιακός κόσμος δεν έχει καμία σχέση με τον φυσικό. Δεν θα ήταν προτιμότερο, επομένως, να εστιάσουμε στην βελτιστοποίηση του φυσικού κόσμου, γιατί εκείνος και μόνο αντιπροσωπεύει την πραγματικότητα.

Οι Διαφημίσεις Στοχεύουν στην Δυσαρέσκεια

H εποχή των τηλεοπτικών αλλά και έντυπων διαφημίσεων έχει αντικατασταθεί με τις online διαφημίσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και ιστότοπους. Ο κάθε χρήστης που έχει εταιρία, υπηρεσία, επιχείρηση ανεξαρτήτως μεγέθους ή δημοσιότητας μπορεί να διαφημίσει το «προϊόν» του, όποιο κι αν είναι αυτό. Αντικείμενα, όπως το ψηφιακό (digital) marketing και πωλήσεις παρουσιάζουν άνθιση στις ημέρες μας και είναι συνέπεια της ανόδου των social media.

Ως είθισται, οι διαφημίσεις έχουν σύντομο περιεχόμενο με οπτικοακουστικό υλικό και σχεδιάζονται προκειμένου να καλλιεργηθούν επίκτητες ανάγκες στους καταναλωτές. Όπως είναι λογικό, επομένως, το ευρύ κοινό θα αποκτήσει την πεποίθηση πως είναι δυσαρεστημένο με την παρούσα κατάσταση, στην οποία δεν έχει στην κατοχή του κάποιο διαφημιζόμενο προϊόν που πρέπει να αποκτήσει, γιατί έτσι θα υπάρξει περισσότερη ικανοποίηση.

Το φαινόμενο αυτό εντείνεται ιδιαίτερα όταν ο χρήστης βλέπει άτομα με πολλούς ακολούθους (influencers), να χρησιμοποιούν το φερόμενο προϊόν. Αυτός είναι και ο στόχος των εταιριών. Να πραγματοποιήσουν χρήση, δηλαδή, ατόμων που παρακολουθούνται από κάποιο κοινό, για να γνωστοποιηθεί και να πιστοποιηθεί η αξία του προϊόντος τους, ακόμη κι αν αυτό δεν είναι καλό ή τόσο χρήσιμο. Για ακόμη μια φορά, ο άνθρωπος αισθάνεται δυσαρεστημένος επειδή δεν έχει το «καινούργιο τσάι που βοηθά στην γρήγορη απώλεια βάρους», για παράδειγμα.

Όσο τετριμμένο και να ακούγεται, γίνεται αναφορά στον ψηφιακό κόσμο κι όχι στην πραγματικότητα. Αν καταφέρουμε να διαχωρίσουμε αυτά τα δύο και να φθάσουμε στην συνειδητοποίηση των πραγμάτων, που όντως αξίζουν στην ζωή, ίσως βοηθήσουμε την ψυχοσύνθεσή μας να «αναπνεύσει» και να επιτεύξουμε την εν μέρει εσωτερική μας ηρεμία.

Κωνσταντίνα Φύτα 

See Also
© 2019 PASTAFLORAMAG.GR. ALL RIGHTS RESERVED | WEB DESIGNSELIDAMOU.GR
Scroll To Top