Τι είναι ο Οικοφεμινισμός | Πάστα Φλώρα

Αφορμή για το σημερινό άρθρο στάθηκε μια συνέντευξη που βρέθηκε τυχαία στην οθόνη του υπολογιστή μου, στην Sara Dewi, καθηγήτρια φιλοσοφίας στο Πανεπιστήμιο της Ινδονησίας, συγγραφέα και περιβαλλοντική ακτιβίστρια από το Μπαλί, όπου μίλησε για τη θεωρία της, για τον οικοφεμινισμό και τα σύγχρονα περιβαλλοντικά ζητήματα που αντιμετωπίζει το Μπαλί.

Το τελευταίο της βιβλίο («Ekofenomenologi») φέρνει μια διαφορετική προοπτική για το πώς μπορούμε να προσεγγίσουμε τα περιβαλλοντικά ζητήματα, καθώς όπως η ίδια αναφέρει «Βλέπω αυτή τη νέα αναζήτηση για ένα κίνημα, που έκανε η νέα γενιά, και διεκδικεί τα δικαιώματά της για ένα καλύτερο περιβάλλον και εκφράζει την αντίστασή της στην παλαιότερη γενιά.» (Rojo, 2020)

Το σύγχρονο οικοφεμινιστικό κίνημα λοιπόν γεννήθηκε από μια σειρά διασκέψεων που πραγματοποιήθηκαν στις Ηνωμένες Πολιτείες από έναν συνασπισμό ακαδημαϊκών και επαγγελματιών γυναικών κατά τα τέλη της δεκαετίας του 1970 και στις αρχές της δεκαετίας του 1980. Συναντήθηκαν για να συζητήσουν τους τρόπους με τους οποίους ο φεμινισμός και ο περιβαλλοντισμός θα μπορούσαν να συνδυαστούν για να προωθήσουν το σεβασμό των γυναικών και του φυσικού κόσμου. Κινητοποιούνταν από την ιδέα ότι ένα μακρύ ιστορικό προηγούμενο της συσχέτισης των γυναικών με τη φύση οδήγησε στην καταπίεση και των δύο. Το όνομά του κινήματος δόθηκε από τη γαλλική φεμινίστρια Françoise d’Eaubonne το 1974. (Miles, 2020)

Μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του ’80, ο οικοφεμινισμός έγινε δημοφιλές κίνημα, με κύρια αιτία αυτής της εκλαΐκευσης την φεμινίστρια θεωρητικό Ynestra King. Το 1987, η King έγραψε ένα άρθρο με τίτλο «What is Ecofeminism?», όπου εκεί προέτρεψε όλους τους Αμερικανούς να εξετάσουν τους τρόπους με τους οποίους τα συστήματα πεποιθήσεων τους επιτρέπουν την εκμετάλλευση της γης και την περαιτέρω καταπίεση των γυναικών. (Miles, 2020)

Η αλήθεια είναι πως θα ήθελα να επεκταθώ στην συνέντευξη της Sara Dewi, καθώς θίγει παράλληλα την δύναμη των κοινοτήτων και την εκπαίδευση του πολιτισμού ως πρωταρχικό σκοπό στον τουρισμό. Ωστόσο, ίσως να μου δοθεί η ευκαιρία άλλη στιγμή. 

Προς το παρόν, αναζητώντας έρευνες προς υπεράσπιση του ανδρικού φύλου, βρέθηκα πάνω σε ένα άρθρο και σας παραθέτω αποσπάσματα που γράφτηκαν με περισσή έπαρση από ανώνυμη υπογραφή. (EcoFeminist Entrepreneur, 2020)

 «Από την αρχή της καταγεγραμμένης ιστορίας, οι άνδρες διεξάγουν έναν ανεπίσημο πόλεμο εναντίον των γυναικών. Σε όσους μπορούν να το αμφισβητήσουν αυτό ως υπερβολική θέση, απλά κοιτάξτε τον αριθμό σωμάτων. Κάθε χρόνο εκατομμύρια γυναίκες σκοτώνονται ή βιάζονται σε ολόκληρο τον πλανήτη. Το ισοδύναμο απλά δεν συμβαίνει στους άνδρες. Δεν υπάρχουν «καταφύγια κακοποιημένων ανδρών» οπουδήποτε στον κόσμο. Οι άνδρες δεν φοβούνται τις γυναίκες. Αλλά οι γυναίκες έχουν μάθει να φοβούνται τους άνδρες.»

«Ωστόσο, καθώς η οικογένεια είναι μια κοινωνική ομάδα αποτελούμενη από δύο ή περισσότερα άτομα που ζουν στο ίδιο σπίτι και που μπορεί να συνδέονται με συγγένεια είναι σαφές ότι όλα τα μέλη αυτής της ομάδας μπορούν, δυστυχώς, να γίνουν θύματα εγκλημάτων.» (Sette, 2020)

ΟΧΙ ΣΤΟΝ ΣΕΞΙΣΜΟ ΣΤΗ ΓΛΩΣΣΑ

«Η ενδοοικογενειακή βία συμβαίνει όταν κάποιος προσπαθεί να ελέγξει τον σύντροφό του ή άλλα μέλη της οικογένειας με τρόπους που τους εκφοβίζουν ή τους καταπιέζουν. Ο έλεγχος συμπεριφορών μπορεί να περιλαμβάνει απειλές, ταπείνωση, συναισθηματική κακοποίηση, σωματική επίθεση, σεξουαλική κακοποίηση, οικονομική εκμετάλλευση και κοινωνικές απομονώσεις, όπως η μη δυνατότητα επαφής με την οικογένεια ή τους φίλους.» (Sette, 2020)

Λανθασμένα λοιπόν οι άνδρες θεωρούνται «θύματα δεύτερης κατηγορίας», καθώς δεν υπάρχει γνώση σχετικά με την μορφή της καταχρηστικής γυναίκας, και εστίαση στις κοινωνικές αναπαραστάσεις της ενδοοικογενειακής βίας. Παρουσιάζεται συνεχώς μια παραδοσιακή και πατριαρχική εικόνα της επιθετικής αρρενωπότητας και της ειρηνικής ή και παθητικής θηλυκότητας.

Κλείνοντας, το κίνημα του οικοφεμινισμού υποστηρίζει τη δημιουργία μιας νέας κοσμοθεωρίας που επιμένει στην επίλυση των περιβαλλοντικών προβλημάτων μέσω μη βίαιων μέσων. Ορισμένες πεποιθήσεις αποτελούν τη μεγαλύτερη δύναμη του κινήματος. 

Μετάφραση & Επιμέλεια

Βέρα Αδαμοπούλου


Πηγές:

Rojo, M. (2020). Women’s Rights. Ecofeminism: when women’s rights meet ecology. Indonesia. https://www.fairplanet.org/story/ecofeminism-when-womens-rights-meet-ecology/ 

Miles, K. (2020). Ecofeminsm: Sociology and Environmentalism. https://www.britannica.com/topic/ecofeminism 

EcoFeminist Entrepreneur. (2020). Ecofeminism. Ecofeminism makes the connection between gender equality and the environment. https://ecofeministentrepreneur.com/ecofeminism/ 

Sette, R. (2020). Handbook of Research on Trends and Issues in Crime Prevention, Rehabilitation, and Victim Support. Chapter 3, Family Violence: Not Only Women. University of Bologna, Italy. https://www.igi-global.com/chapter/family-violence/241463 

See Also
View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

© 2019 PASTAFLORAMAG.GR. ALL RIGHTS RESERVED | WEB DESIGNSELIDAMOU.GR
Scroll To Top