Το vintage δεν είναι μόνο μόδα

Η μόδα, λένε και δίκιο το ‘χουν κάνεις κύκλους κι έτσι το αποκαλούμενο vintage είναι και πάλι επίκαιρο. Τελικά, μήπως το vintage δεν είναι μόνο μόδα;

Ας κάνουμε πρώτα μια μικρή αναδρομή σ’ αυτήν την μικρή μας τέχνη που χρόνια με τα χρόνια κερδίζει περισσότερους οπαδούς.

Η λέξη vintage προέρχεται από το λατινικό “vinum demere” που σημαίνει «αποσπώ κρασί» και χρησιμοποιείται για ρούχα, αυτοκίνητα, βιβλία, περιοδικά, χάρτες, λευκώματα, έπιπλα και δίσκους. Έλα όμως που έχει δυο ορισμούς. Η πρώτη σημασία της λέξης είναι τρύγος, τρύγημα. Η δεύτερη είναι σοδειά(καλή) χρονιά, παλιό κρασί ποιότητος.

Σήμερα ο όρος απέκτησε κι άλλες σημασίες. Πιο συγκεκριμένα, vintage είναι το παλιό, το συλλεκτικό, το μεταχειρισμένο (για κάποιους). Βέβαια, η λέξη αυτή έγινε κυρίως όρος της μόδας. Όσον αφορά τα ρούχα, vintage αποκαλούμε εκείνα τα οποία δημιουργήθηκαν από τη δεκαετία του ‘20 έως και τη δεκαετία του ‘80 και με το πέρασμα των χρόνων η τιμή τους ανεβαίνει. Με άλλα λόγια πρόκειται γιασυλλεκτικά κομμάτια. Ακόμη, vintage είναι και τα καινούργια ρούχα, που έχουν όμως αντιγράψει το στυλ των ρούχων εκείνων των δεκαετιών. Βέβαια, vintage είναι όλα τα αντικείμενα που δημιουργήθηκαν από το 1920 μέχρι το 1980. Μάλιστα, όσα αντικείμενα είναι παλαιότερα του 1920 ονομάζονται αντίκες, ενώ όσα είναι νεότερα του 1980 χαρακτηρίζονται ως ρετρό.

Αδιαμφισβήτητα, έχουμε να κανουμε με μια ορολογιακή βόμβα τέχνης. Θα σκάσει σε μικρά μαγαζάκια με περίτεχνα ρούχα μέχρι σε παλιατζίδικα για λαμπατέρ και σπάνια πικ απ.

Το σίγουρο; Οι γιαγιάδες μας προνόησαν πριν απο εμάς.

Γιατί όμως το vintage ελκύει χρόνια με τα χρόνια όλο και περισσότερο, την αισθητική του κόσμου; Θα μπορούσες να το χαρακτηρίσει mainstream; Με σιγουριά. Μια ιστορία και μια κουλτούρα οπτικοακουστικής που μέρα με τη μέρα χρυσαφώνεται στον βωμό της κατανάλωσης.

Θα μου πεις είναι αυτό που λένε, πάντα από κάτι παλιό βγαίνει μια νέα ζωή και ομορφιά. Δεν έχουν κι άδικο.

Η στροφή στην αγορά των vintage δεν έγινε μόνο εξαιτίας της οικονομικής κατάστασης, αλλά και από την ανάγκη να αποκτήσει κάποιος έναν ιδιαίτερο χαρακτήρα στο ντύσιμο, στην αισθητική, στην διακόσμηση, γενικότερα στην καθημερινότητα του.

Στο εξωτερικό, και δη στις δυτικοευρωπαϊκές χώρες, υπάρχει ιδιαίτερη συμπάθεια στα παλιά ή από «δεύτερο χέρι» είδη, κάτι που στην Ελλάδα ισχύει ίσως μόνο για τα έπιπλα. Μέσα στην δεκαετία του 1990 η ζήτηση και η αποδοχή των vintage ρούχων στο εξωτερικό έγινε ακόμα πιο έντονη.

Ταυτόχρονα, την ίδια εποχή ξεκίνησε -στο εξωτερικό πάντα- η εφαρμογή της οικολογικής συνείδησης, με αποτέλεσμα πολλές γυναίκες να προτιμούν να ξαναχρησιμοποιούν, να επιδιορθώνουν και να ανακυκλώνουν ουσιαστικά ένα παλιό ρούχο, από το να το πετάξουν και να αγοράσουν καινούρια. Η τάση συνέπεσε με την επανεμφάνιση της υπο-κουλτούρας των «ροκαμπίλι» και των «μοντάδων», οι οποίοι αναζητούσαν απεγνωσμένα παλιάς εποχής ρούχα, και κάπως έτσι τα καταστήματα με vintage ρούχα άρχισαν να πολλαπλασιάζονται.

Για εμάς, του λάτρεις του παλιακού το vintage είναι σαν το κυριακάτικο τραπέζι, μια κλασική, όμορφη αξία.

Κοσμήματα, αμάξια, πολυθρόνες, αφίσες, παιχνίδια, τηλεοράσεις, ρούχα, δίσκοι, ραδιόφωνα, χαλιά, ταπετσαρίες, καπέλα, τσάντες, μαλλιά, γραφεία, κορνλιζες, βαλίτσες, ταινίες.

Γιατί το vintage δεν είναι μόνο μόδα, αλλά τρόπος ζωής.

 

Πρώτη δημοσίευση: http://www.mindthetrap.gr/

See Also
View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

© 2019 PASTAFLORAMAG.GR. ALL RIGHTS RESERVED | WEB DESIGNSELIDAMOU.GR
Scroll To Top