Η φωτογραφία που άλλαξε τους κανόνες: “Dovima with Elephants” | Πάστα Φλώρα

Γράφει η Ειρήνη Γερογιαννάκη


Τον Ιανουάριο του 2019, ο διάσημος οίκος Dior, παρουσίασε στο Παρίσι,την κολεξιόν Haute Couture για την σεζόν Άνοιξη-Καλοκαίρι 2019.

Το σόου που διοργάνωσε η creative director του οίκου, Maria Grazia Chiuri (η πρώτη γυναίκα που ανέλαβε αυτή τη θέση στον οίκο), ήταν φαντασμαγορικό. Η παρουσίαση πραγματοποιήθηκε κάτω από μια τέντα τσίρκου στον κήπο του μουσείου Rodin και συμπεριλάμβανε ακροβάτες εν δράσει την ώρα που μοντέλα έκαναν πασαρέλα. Τα ρούχα ήταν πολυτελή με έντονες παγιέτες, αντίθετους χρωματικούς συνδυασμούς, μεγάλα κολάρα με βολάν, πολύ τούλι, χειροποίητα καπέλα με πέτρες και βέλο από δίχτυ.


Η καλλιτεχνική διευθύντρια του οίκου εξομολογείται στον Filep Motwary (Vogue) ότι άντλησε την έμπνευσή της από την πνευματική και καλλιτεχνική πρωτοπορία των αρχών του 20ου αιώνα και τον κόσμο του τσίρκου ( με αφορμή μια φωτογραφία που έπεσε στα χέρια της από την ανακοίνωση του πρώτου σόου του οίκου, με το moto Dior’s Circus Comes to Town). Το έναυσμα όμως, σύμφωνα με την ίδια, ήρθε από τη θρυλική φωτογραφία της Dovima, από τον Richard Avedon.

Η φωτογραφία αυτή είναι η πιο διάσημη και αναμφισβήτητα η πιο ασυνήθιστη φωτογραφία μόδας από όλες. Με δυνατές αντιθέσεις αλλά και με απαράμιλλη κομψότητα χαρακτήρισε μια νέα εποχή στη φωτογραφία.

Ποια είναι όμως η ιστορία αυτής της φωτογραφίας;

Η φωτογραφία αυτή αρχικά δημοσιεύτηκε σε ένα 14-σελιδο αφιέρωμα για την Παριζιάνικη μόδα, στο τεύχος Σεπτεμβρίου (1955) του περιοδικού Harper’s Bazaar. Φωτογράφος του περιοδικού εκείνη την περίοδο; Ο πρωτοπόρος, Richard Avedon (από το 1946 έως το 1965). Ο Avedon, για τις ανάγκες του συγκεκριμένου project, φωτογράφισε το πασίγνωστο μοντέλο Dovima (Dorothy Virginia Margaret Juba), τον Αύγουστο του 1955, στο Παρίσι, σε διάφορες τοποθεσίες της πόλης.

thumbnail_RichardAvedon


Η συγκεκριμένη φωτογραφία τραβήχτηκε στο Cirque d’Hiver και μπορούμε να πούμε ότι αποτελεί την φωτογραφική απεικόνιση του παραμυθιού «Η Πεντάμορφη και το Τέρας».

Η φωτογραφία απαθανατίζει τη Dovima με φόρεμα σχεδιασμένο από τον Yves Saint Laurent (στα πλαίσια της πρώτης συλλογής του δεκαεννιάχρονου τότε), για τον οίκο Dior. Η Dovima ποζάρει με κομψότητα και χάρη, ενώ ταυτόχρονα καταφέρνει να προκαλέσει ένα αίσθημα δράματος.

avedondovimawithelephants_yslsketch.jpg


H δραματική αντίθεση ανάμεσα στη χάρη και την άγρια δύναμη επιτεύχθηκε από τη συμμετρία μεταξύ της Dovima και των ελεφάντων. Αυτή η αντίθεση τονίστηκε από τους βρώμικους μεγαλόσωμους ελέφαντες σε σύγκριση με το καθαρό κομψό μοντέλο, το τραχύ δέρμα τους σε αντιπαραβολή με το απαλό ύφασμα του φορέματος, το γκρι τους χρώμα και οι αλυσίδες στα πόδια σε σχέση με τις σαφώς καθορισμένες γραμμές του φορέματος.

H φωτογραφία αυτή έμεινε στην ιστορία, άλλαξε για πάντα τις φωτογραφίσεις μόδας και θεωρείται ως μια από τις ακριβότερες φωτογραφίες όλων των εποχών. Παρ’ όλα, λέγεται πως ο φωτογράφος δεν ήταν ευχαριστημένος με αυτή τη φωτογραφία, και πραγματικά δεν τη συμπεριέλαβε στην αυτοβιογραφία του. Ο λόγος; Δεν του άρεσε ο τρόπος που έπεφτε η ζώνη πάνω στο σώμα τη Dovima.

Κατά τη διάρκεια εκείνης της εποχής οι φωτογραφίες ήταν συμβατικές και τα μοντέλα φωτογραφιζονταν συνήθως μέσα σε στούντιο. ο Avedon, απέρριψε τις παραδοσιακές πόζες και αντ ‘αυτού απεικόνιζε τα μοντέλα σε κίνηση, χρησιμοποιώντας εκφραστικές χειρονομίες και βγάζοντας τα μοντέλα του έξω από το στούντιο. Έτσι κ αλλιώς πίστευε πως οι άνθρωποι αναδεικνύουν τα ρούχα και όχι το αντίθετο.

avedon-elephant-picture1

© 2019 PASTAFLORAMAG.GR. ALL RIGHTS RESERVED | WEB DESIGNSELIDAMOU.GR
Scroll To Top