Τέλος διαδρομής – Θέμης Παρλαβάντζας | Βιβλιοπαρουσίαση

Το «Τέλος διαδρομής» φέρει την υπογραφή του Θέμη Παρλαβάντζα και κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Έναστρον. Ένα μυθιστόρημα που μιλά για την εσωτερική εξερεύνηση του εαυτού μας, την αναζήτηση του «άλλου» εγώ μας. 

Πρωταγωνιστής και αφηγητής μας είναι ο Ανδρέας Κυράνης, επιτυχημένος σκηνοθέτης της εγχώριας τηλεόρασης και γιος του φημισμένου διεθνώς διευθυντή φωτογραφίας, Ανέστη Κυράνη. Η πρωτοπρόσωπη αφήγηση μας παραχωρεί πρόσβαση στην ενδότερη ψυχοσύνθεση του Ανδρέα και τις σκέψεις του σχετικά με ό,τι τον περιβάλλει. Βρίσκεται κάπου ανάμεσα στο άγχος του εργασιακού χώρου, ο οποίος δεν τον καλύπτει δημιουργικά αλλά και έχει επηρεαστεί από την οικονομική κρίση, το αγεφύρωτο χάσμα με τον πατέρα του και την πίεση στην προσωπική του ζωή, στην οποία νιώθει θεατής και όχι πρωταγωνιστής.  

Διέξοδος από την πιεστική πραγματικότητα που ζει είναι το σκάκι, όπου γνωρίζει τον Άγγελο. Ο Άγγελος ενσαρκώνει όλα εκείνα τα στοιχεία που λείπουν από τον Ανδρέα και ας έχει τα μισά του χρόνια. Πρόκειται για έναν αποφασιστικό και συμπαγή στις απόψεις του χαρακτήρα, ο οποίος εμμένει πιστός στον προσωπικό και όχι οικογενειακό κώδικα ηθικής, όταν αποφασίζει να οδηγήσει τη γιαγιά του στην δικαιοσύνη, μετά τη δολοφονία του παππού του.  

Η αλληλεπίδραση των 2 προσώπων δίνει την ευκαιρία στον Ανδρέα να επωμιστεί ένα κομμάτι από το ηρωικό σθένος του Άγγελου που ήρθε αντιμέτωπος με όλη του την οικογένεια. Αρχίζει να αναθεωρεί τις αποφάσεις που έχει πάρει κατά τη διάρκεια της ζωής του και την πορεία αυτής. Σταδιακά προχωρά στην αναζήτηση του «άλλου» Ανδρέα, φέρνοντας συχνά στο προσκήνιο, άμεσα ή έμμεσα, το θέμα του κατά πόσο είναι όντως δικές μας οι αποφάσεις που παίρνουμε και όχι αποτέλεσμα παραγόντων που αγνοούμε.  

Κατ’ επέκταση του παραπάνω ερωτήματος, αγγίζει και το ζήτημα του βιοπορισμού, ως- καταλυτικού- παράγοντα των αποφάσεων που παίρνουμε. Ως σκηνοθέτης, φέρνει στο φως και κομμάτια της υποκρισίας που επικρατεί στον κλάδο αυτό, καθώς και το πως μετασχηματίζονται πολλές καταστάσεις με απώτερο στόχο το κέρδος. Στον βωμό αυτού, πολλές φορές θυσιάζεται η δημιουργικότητα και οι ποιοτικές παραγωγές, έτσι ώστε να εξασφαλιστεί η εμπορικότητα του προϊόντος.  

Το στοιχείο της εσωτερικής πάλης είναι ορατό σε όλο το μυθιστόρημα και αφορά και τους δύο χαρακτήρες. Παρόλο που ως πρωτοπρόσωπη αφήγηση η εστίαση αφορά, σχεδόν αποκλειστικά, στην πορεία του Ανδρέα, βλέπουμε ότι και ο Άγγελος δεν μένει ανεπηρέαστος από τις αποφάσεις που καλείται να πάρει. Η πάλη μεταξύ της «λογικής» και της «επιθυμίας» επανέρχεται συχνά, καθορίζοντας, εν τέλει, την τελική απόφαση αλλά και τις σκέψεις που την ακολουθούν. Οι υπόλοιποι χαρακτήρες του μυθιστορήματος σκιαγραφούνται τόσο μόνο όσο είναι απαραίτητο για να έχουμε μια πολύ μικρή εικόνα αυτών, χωρίς να δίνεται ιδιαίτερη βαρύτητα ούτε και στα πιο κοντινά πρόσωπα του Ανδρέα. Με τη μέθοδο του voice over απευθύνεται συχνά στην Λίντα, την παιδική φίλη του, για την οποία προορίζεται και ολόκληρο το βιβλίο/ επιστολή, αποκαλύπτοντάς ή σχολιάζοντας εκ των υστέρων κάθε φορά ένα στοιχείο του παρελθόντος.    

Εν κατακλείδι, πρόκειται για ένα πολύ ενδιαφέρον ανάγνωσμα με ιδιαίτερη γραφή που αποκαλύπτει τη λογοτεχνική δεινότητα του συγγραφέα. Το θέμα της δολοφονίας από την μία πλευρά και η εσωτερική διαδρομή του Ανδρέα από την άλλη, μας κρατούν καθηλωμέν@ μέχρι και την τελευταία σελίδα. Πέρα από το όμορφο και συνάμα απαιτητικό (εσωτερικό) ταξίδι του Ανδρέα, το βιβλίο στο σύνολό του γίνεται αφορμή για παραγωγή γόνιμων σκέψεων και προβληματισμών σχετικά με την εσωτερική αναζήτηση του δικού μας εγώ αλλά και τον κοινωνικό μας περίγυρο 

Ευχαριστώ πολύ τις εκδόσεις Έναστρον που μου προσέφεραν το αντίτυπο.  

 

Συγγραφέας: Θέμης Παρλαβάντζας 

ISBN: 978 960 625 020 0 

Έτος κυκλοφορίας: 2018 

Εκδοτικός Οίκος: Έναστρον 

Σελίδες: 354 

Είδος: Ελληνική λογοτεχνία 

Γεωργία- Σαβίνα Αποστολοπούλου 

 

Πηγή εικόναςtea.sun.and.books [bookstagram της αρθρογράφου] 

 

Leave a Reply