Είδαμε: «Okja» │ Πάστα Φλώρα

Ο οσκαρικός σκηνοθέτης της ταινίας «Παράσιτα» (2019), Μπονγκ Τζουν- Χο, το 2017 έβαλε την υπογραφή του σε ένα ακόμη αριστούργημα. Λόγο κάνω για την ταινία «Okja», η οποία στο φεστιβάλ των Καννών προκάλεσε θύελλα αντιδράσεων, τόσο θετικών όσο και αρνητικών. Τα αρνητικά σχόλια βασίστηκαν, κυρίως, στο γεγονός ότι η «Okja» δεν είναι μια ταινία που θα προβαλλόταν στην μεγάλη οθόνη, όπως είθισται οι υποψήφιες ταινίες. Αντιθέτως, διατίθεται μέσα από το συνδρομητικό κανάλι Netflix. Παρόλα αυτά, το αποτέλεσμα δικαίωσε και με το παραπάνω τόσο τον ίδιο στον σκηνοθέτη και το cast όσο και ολόκληρη την παραγωγή. 

Λίγα λόγια για την υπόθεση 

Η ταινία ξεκινάει με πρώτο πλάνο στην Λούσι Μιράντο (Τίλντα Σουίντον), η οποία είναι η CEO της ομώνυμης βιομηχανίας κρεάτων. Στην προσπάθειά της να κάνει όσο πιο βιώσιμη οικονομικά γίνεται την εταιρία της (και να καθαρίσει το οικογενειακό της όνομα) λανσάρει μια πρωτοποριακή ιδέα. Επικαλείται ότι βρέθηκε τυχαία ένα είδος υπερ-γουρουνιού, το οποίο μπορεί να απαλλάξει τον κόσμο από το ζήτημα της κατανάλωσης κρέατος. Έτσι, έστειλε 26 από αυτά σε αγρότες από όλες τις γωνιές του πλανήτη στα πλαίσια ενός 10ετή διαγωνισμού.

Στόχος αυτού ήταν να εντοπιστεί το καλύτερο περιβάλλον ανατροφής του νέου είδους και να αναδειχθούν ο υπεύθυνος αγρότης και το φιλοξενούμενο γουρούνι του ως νικητές. Μετά το πέρας της δεκαετίας, νικήτρια ανακηρύσσεται η Όκτζα.

Η Όκτζα ανατράφηκε στην Νότια Κορέα υπό την αιγίδα της έφηβης Μίσα (Αν Σέο Χιουν) και του παππού της. Οι άνθρωποι της Μιράντο την απομακρύνουν, παρά την θέλησή της Μίσα και της ίδιας, ώστε να την επιστρέψουν στην Νέα Υόρκη, να την παρουσιάσουν θριαμβευτικά στον κόσμο και, εν τέλει, να την οδηγήσουν προς κατανάλωση. Αντιδρώντας σε αυτόν τον ανεπιθύμητο χωρισμό, η Μίσα ξεκινάει το ταξίδι της για να σώσει και να φέρει πίσω την Όκτζα. Σ’ αυτήν την προσπάθεια βρίσκεται αντιμέτωπη και μπλεγμένη ανάμεσα στην σκληρή πλευρά της βιομηχανίας κρέατος και τις ακραίες ακτιβιστικές οργανώσεις. 

Λίγα σχόλια για την ταινία 

Η «Okja» πραγματεύεται πληθώρα καίριων και διαχρονικών ζητημάτων, όπως είναι η καταπάτηση των δικαιωμάτων των ζώων, το αδίστακτο πρόσωπο της βιομηχανίας και ο ακραίος φανατισμός κάποιων ακτιβιστικών οργανώσεων. Ο Μπονγκ Τζουν-Χο περνάει με πολύ εύστοχο τρόπο το μήνυμά του. Δεν ωραιοποιεί την πραγματικότητα· αντιθέτως, την απογυμνώνει από κάθε προσωπείο. Από την μία πλευρά, μας παρουσιάζει απροκάλυπτα την σκοτεινή πλευρά της βιομηχανίας, η οποία δεν έχει κανέναν ηθικό φραγμό, δεν αναγνωρίζει κανένα εμπόδιο όταν πρόκειται για την εξασφάλιση περισσότερων κερδών.

Η Λούσι Μιράντο δεν διστάζει να διαστρεβλώσει εντελώς την πραγματικότητα υπέρ της στον βωμό του χρήματος και της εξουσίας. Από την άλλη πλευρά, μας δείχνει την ακραία πλευρά μερικών ακτιβιστικών οργανώσεων, οι οποίες φαίνεται πως έχουν ως σύνθημα το «ο σκοπός αγιάζει τα μέσα», ακόμα και αν αυτά είναι απάνθρωπα και ιδιαίτερα σκληρά.

Στο επίκεντρο αυτών των δύο αντιθετικών πόλων βρίσκεται η Μίσα. Ο Τζουν- Χο εξισορροπεί όλη αυτήν την βαναυσότητα, την βιαιότητα και την απληστία τοποθετώντας στον αντίποδα μια πολύ τρυφερή σχέση, αυτήν της Μίσα και της Όκτζα. Από τα πρώτα λεπτά της ταινίας οικοδομείται σιγά σιγά μπροστά στα μάτια μας η στενή και βαθιά φιλία των δυο τους.

Η Όκτζα δεν είναι απλώς ένα καλοσχηματισμένο CGI· είναι ένα πανέξυπνο ζώο και, προπάντων, η πιστή φίλη της Μίσα- κάτι που ισχύει και αντιστρόφως. Η εναλλαγή αυτών των δύο πόλων στις σκηνές της ταινίας πλαισιώνεται από το χαρακτηριστικό στοιχείο του Τζουν- Χο, την μαύρη κωμωδία. Επιτυγχάνει να δώσει την ζητούμενη ανακούφιση στον θεατή τις κατάλληλες στιγμές, ελαφρύνοντας το κλίμα, μόνο και μόνο για να ανατρέψει ξανά την ψυχολογία στο επόμενο πλάνο. 

Εν κατακλείδι, η «Okja» αποτελεί ένα κομψοτέχνημα που συνδυάζει στοιχεία του αμερικανικού και του κορεάτικου κινηματογράφου. Συγκαταλέγεται αναμφίβολα ανάμεσα στις καλύτερες ταινίες της σύγχρονης εποχής. Μέσα από τα μάτια της Μίσα βιώνουμε και ερχόμαστε μαζί της αντιμέτωποι με την διπροσωπία των ανθρώπων  και την ωμή βία εις βάρος των ζώων, ενώ ταυτόχρονα βλέπουμε και την αγάπη που τρέφει για την Όκτζα.

Εναλλάσσοντας τις σκηνές και τα συναισθήματά μας, ο Τζουν- Χο, καταφέρνει να μας εγείρει την κριτική σκέψη και να δούμε κατάματα μια πλευρά της πραγματικότητας που, ίσως, αγνοούμε. Και αυτό, δεν το πετυχαίνει μέσα από μια αυστηρά διδακτική ταινία. Το πετυχαίνει μέσα από μια ταινία που ψυχαγωγεί και προβληματίζει ταυτόχρονα· δεν σου κουνάει το δάχτυλο αλλά σου ανοίγει τους ορίζοντες για να δεις και την άλλη, την αποσιωπημένη πλευρά της πραγματικότητας. 

Κατηγορία: Περιπέτεια/ Δράμα

Έτος παραγωγής: 2017

Χώρα παραγωγής: ΗΠΑ, Νότια Κορέα

Διάρκεια: 121’

Σκηνοθέτης: Μπονγκ Τζουν- Χο

Πρωταγωνιστ(ρι)ες: Τίλντα Σουίντον, Αν Σέο Χιουν, Πολ Νέινο, Τζέικ Τζίλενχαλ, Τζιανκάρλο Εσποσίτο

Γεωργία- Σαβίνα Αποστολοπούλου

© 2019 PASTAFLORAMAG.GR. ALL RIGHTS RESERVED | WEB DESIGNSELIDAMOU.GR
Scroll To Top