Now Reading
Salvador Dali | Πάστα Φλώρα

Salvador Dali | Πάστα Φλώρα

Και ποιος δεν έχει ακούσει τουλάχιστον για μια φορά το όνομα του Salvador Dali;

Ακόμα και οι όχι και τόσο λάτρεις της τέχνης πήραν μια ιδέα τουλάχιστον για την φυσιογνωμία του Dali, από την γνωστή και αγαπημένη σειρά La casa de papel. Παρόλα αυτά σήμερα θα έχεις την ευκαιρία να μάθεις μερικά πράγματα για την ζωή και το έργο του εκκεντρικού Ισπανού ζωγράφου –και όχι μόνο- Salvador Dali. Εξάλλου και ο ίδιος έλεγε πως η ζωγραφική είναι μόνο ένα απειροελάχιστο κομμάτι της προσωπικότητας του!

Ο Νταλί (πλήρες όνομα: Salvador Felipe Jacinto Dali I Domenech) γεννήθηκε στην Φιγκέρες της Ισπανίας και ήταν μέλος ευκατάστατης οικογένειας. Από μικρός έδειξε το καλλιτεχνικό του ταλέντο στην ζωγραφική, σε σχετικά μικρή ηλικία. Ο πατέρας του βέβαια, όντας δικηγόρος δεν ενθουσιάστηκε ιδιαίτερα με τις βλέψεις του γιού του. Η μητέρα του αντιθέτως βρέθηκε από την πρώτη κιόλας στιγμή δίπλα του και χάρη σε εκείνη, ο Νταλί παρακολούθησε τα πρώτα του μαθήματα ζωγραφικής στη Δημοτική Σχολή Σχεδίου.

Σε ηλικία μόλις 15 χρονών συμμετείχε στη δημόσια έκθεση του Δημοτικού Θεάτρου του Φιγκέρες. Ο θάνατος της μητέρας του σε συνδυασμό με τον νέο γάμο του πατέρα του, με την αδελφή της μητέρας του, τον οδήγησαν να εγκατασταθεί στην Μαδρίτη, όπου και ξεκίνησε τις σπουδές του στην Ακαδημία των Τεχνών. Εκεί ήρθε σε επαφή με το ριζοσπαστικό κίνημα του ντανταϊσμού. Λίγα χρόνια αργότερα η εκκεντρική συμπεριφορά του τον οδήγησε στο να αποβληθεί από την ακαδημία.

Όλα αυτά τα χρόνια συνδέθηκε φιλικά με τον ποιητή Φεδερίκο Γκαρθία Λόρκα, με τον Πικάσο και με τον Λουίς Μπουνιουέλ.

Με τον τελευταίο μάλιστα συνεργάστηκε για την δημιουργία της -μικρού μήκους- ταινίας, Ανδαλουσιανός Σκύλος. Ο Ανδαλουσιανός Σκύλος πρόκειται για μια 16λεπτη βουβή κινηματογραφική ταινία. Για 16 λεπτά ο θεατής πλανιέται στα όνειρα, το ασυνείδητο και τους ελεύθερους συνειρμούς του Μπουνιουέλ και του Νταλί, βιώνοντας μια σουρεαλιστική ονειρική απόλαυση. Αποτελεί συρραφή φαινομενικά ασύνδετων, απρόσμενων και αισθητικά προκλητικών σκηνών, οι οποίες ερμηνεύονται ως αλληγορίες, υπό το πρίσμα των φροϋδικών θεωριών. Ένα χρόνο αργότερα σκηνοθετούν μαζί και την Χρυσή Εποχή.

Ο Νταλί εκείνο το διάστημα γνωρίζει την, ρωσικής καταγωγής, Έλενα Ιβάνοβνα Ντιακονόβα, γνωστή και ως Γκαλά, η οποία είχε καταλυτικό ρόλο στην ζωή του ζωγράφου. H κατά πολύ μεγαλύτερη ηλικιακά, Γκαλά υπήρξε για τον ζωγράφο, μούσα, ερωμένη, υποστηρίκτρια και μάνατζερ του. Ο έρωτας τους ήταν μεγάλος, παρά τον γάμο της με τον ποιητή και κολλητό φίλο του Νταλί, Πολ Ελυάρ. Λίγα χρόνια μετά η Γκαλά χωρίζει με τον Ελυάρ και παντρεύεται επίσημα τον Νταλί αρχικά με πολιτικό και 24 χρόνια μετά και με θρησκευτικό γάμο. Οι δύο τους ζούν με τα λίγα χρήματα που έβγαζε ο Νταλί από τις εκθέσεις.

O Σαλβαντόρ Νταλί είχε έρθει σε ρήξη με το ρεύμα των σουρεαλιστών καθώς οι πολιτικές του πεποιθήσεις, τις οποίες εξέφραζε κατά διαστήματα, εύρισκαν αντίθετο το μεγαλύτερο μέρος των υποστηρικτών του, μάλιστα, ο Αντρέ Μπρετόν του απέδωσε το παρατσούκλι “Avida Dollars” (μτφ: άπληστος για δολάρια) ως αναγραμματισμό του ονόματός του, ενώ τον εκδίωξε και από το κίνημα τον σουρεαλιστών. Ο Νταλί αποχώρησε λέγοντας «ο σουρεαλισμός είμαι εγώ».

Λίγα χρόνια μετά και εξαιτίας του πολέμου που ξέσπασε στην Ευρώπη, το ζευγάρι πηγαίνει ένα ταξίδι στη Νέα Υόρκη. Οι εκθέσεις που έκανε πλέον ο Νταλί είχαν μεγάλη επιτυχία. Για να βγάλουν περισσότερα χρήματα, η Γκαλά έβαλε τον Νταλί να κάνει διάφορες συνεργασίες. Μερικές από αυτές ήταν να σχεδιάζει κοσμήματα, διακοσμητικά αντικείμενα και πορτρέτα πλούσιων και διάσημων Αμερικανών. Δυο χρόνια αργότερα εξέδωσε και το μυθιστόρημα-βιογραφία του «Η Μυστική ζωή του Σαλβαδόρ Νταλί». Κατά την διάρκεια της δεκαετίας αυτής γνώρισε και τον Αμερικάνο φωτογράφο Φίλιπ Χάλσμαν και μαζί δημιούργησαν μια σειρά από σουρεαλιστικές φωτογραφίες.

Μία από τις πιο ιδιαίτερες φωτογραφίες είναι «Ο Αισθησιασμός Θανάτου» ή διαφορετικά «Voluptas Mors». Πρόκειται για το πιο αμφιλεγόμενo και άρτια σχεδιασμένο έργο τους. Είναι εμπνευσμένο από το λατινικό «Voluptas» που σημαίνει αισθησιασμός και σύμφωνα με την ελληνική μυθολογία ήταν το παιδί του θεού Έρωτα και της Ψυχής. Το θέμα εμπνεύστηκε ο Νταλί και ανέλαβε να το οπτικοποιήσει ο Χάλσμαν.

Μετά την παραμονή τους στην Αμερική, περνάνε το μεγαλύτερο μέρος της ζωής τους στην Ισπανία. Το γεγονός αυτό σε συνδυασμό με την δικτατορία του Φράνκο, προκαλεί δυσμενή σχόλια τα οποία επεκτείνονται συχνά και στα καλλιτεχνικά του έργα. Για μια περίοδο δεκατεσσάρων χρόνων, ο Νταλί εργάστηκε σχεδόν αποκλειστικά για την δημιουργία του Θεάτρου Μουσείου Γκαλά-Σαλβαντόρ Νταλί στη Φιγκέρες.

Λίγα χρόνια μετά η Γκαλά πεθαίνει και ο Νταλί πέφτει σε κατάθλιψη και επιχειρεί να αυτοκτονήσει. Επτά χρόνια μετά, στις 23 Ιανουαρίου, πεθαίνει τελικά και ο ίδιος από καρδιακό επεισόδιο. Ο τάφος του βρίσκεται μέσα στο Μουσείο του.

Στην Ευρώπη υπάρχουν τέσσερα μουσεία που φέρουν το όνομα του Νταλί. Το Θέατρο Μουσείο Νταλί και το Μουσείο Γκαλά-Σαλβαδόρ Νταλί, τα οποία βρίσκονται στην Φιγκέρες, το Μουσείο Σαλβαδόρ Νταλί στην Αγία Πετρούπολη και το Μουσείο Εσπάς Μονμάρτ Σαλβαδόρ Νταλί στο Παρίσι.

Μερικά από τα πιο γνωστά έργα του Σαλβαδόρ Νταλί

 

Χριστίνα Μαραβελή

See Also
What's Your Reaction?
Excited
0
Happy
0
In Love
1
Not Sure
0
Silly
0
View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

© 2019 PASTAFLORAMAG.GR. ALL RIGHTS RESERVED | WEB DESIGNSELIDAMOU.GR
Scroll To Top