Για τον Ulay | Πάστα Φλώρα

Ο Ulay (1943-2020) έγινε γνωστός κυρίως για τις κοινές του καλλιτεχνικές δραστηριότητες με την κορυφαία εικαστικό Marina Abramovic. Από το 1970 κι έπειτα υπήρξε ιδιαίτερα παραγωγικός ως φωτογράφος χρησιμοποιώντας μηχανές Polaroid. Σύντομα απέκτησε την ιδιότητα του εμπειρογνώμονα και η εταιρεία Polaroid άρχισε να του παρέχει απεριόριστες προμήθειες φιλμ, αλλά και τα τελευταία της μοντέλα. Τα πορτραίτα του απεικόνιζαν παρενδυτικούς, τρανσέξουαλ και τον ίδιο τον καλλιτέχνη προσπαθώντας να απαντήσει ερωτήματα, όπως «τι θέλω να κάνω; ποιος είμαι; πού ταιριάζω;».

Το 1975 παρουσιάζει στην πρώτη του έκθεση “Exchange of Identity” 220 φωτογραφίες με θέμα τα εμφυτεύματα, τα τατουάζ και το gender crossing σοκάροντας το κοινό της μοντέρνας τέχνης. Θέλοντας να εξερευνήσει παράλληλα την έννοια του «αρνητικού χώρου» ζητάει από τους θεατές να συμμετάσχουν σε μια περφόρμανς, αφήνοντας το ίχνος του σώματος τους πάνω σε καμβάδες καλυμμένους με φωτογραφική εμουλσιόν.

Μία από τις πιο γνωστές εικαστικές παραστάσεις που πραγματοποίησε ο Ulay μαζί με την σύντροφο του Marina Abramovic ήταν το έργο “Relation in Time” (1977). Για 17 ώρες κάθισαν πλάτη με πλάτη, δεμένοι με τις αλογοουρές τους για να τεστάρουν την αντοχή τους. Η περφόρμανς αυτή θεωρήθηκε ως σύμβολο της σχέσης τους και της σφοδρής επιθυμίας να γίνουν μία και μοναδική καλλιτεχνική οντότητα, ξεπερνώντας το ατομικό τους εγώ.

Το 1980 δημιουργούν μαζί το έργο “Rest Energy”. Ένα βίντεο τεσσάρων λεπτών μας παρουσιάζει το ζευγάρι να χειρίζονται από κοινού ένα τόξο οπλισμένο με βέλος. Το κρατούν με τέτοιο τρόπο, ώστε να βρίσκεται τεντωμένο και να απειλεί την ζωή της Abramovic. Η ριψοκίνδυνη περφόρμανς αυτή δηλώνει την απόλυτη και ολοκληρωτική εμπιστοσύνη που βρίσκεται μέσα σε μία σχέση αγάπης, όπου τα μέλη της είναι συναισθηματικά εκτεθειμένα. Κατά την διάρκεια του βίντεο είχαν τοποθετηθεί μικρόφωνα στο στήθος των δύο καλλιτεχνών για να καταγραφεί ο χτύπος της καρδιάς των ερωτευμένων που βιώνουν την ένταση του έρωτα.

 Το ζευγάρι τελικά χωρίζει το 1988 και δημιουργεί την τελευταία κοινή εικαστική παράσταση “The Lovers”. Για 90 μέρες ο Ulay και η Abramovic περπατούν από αντίθετη πλευρά το Σινικό Τοίχος της Κίνας για να συναντηθούν στη μέση. Βρέθηκαν μετά από 1500 μίλια πεζοπορίας και αποχαιρέτησαν ο ένας τον άλλον σιωπηλά. Ένα πνευματικό ταξίδι που αποτέλεσε το πιο σημαντικό έργο τέχνης στην ιστορία της art performance.

Στις αρχές της δεκαετίας του ΄90 επιστρέφει στην φωτογραφική του ιδιότητα και ξεκινά να πειραματίζεται με μία τεράστια φωτογραφική μηχανή σε ένα ειδικό στούντιο Polaroid στη Βοστόνη. Οι φωτογραφίες αυτές ονομάστηκαν Polagrams και ξεπερνούσαν το ύψος του καλλιτέχνη! Καθώς ο Ulay πραγματοποιούσε μια καλλιτεχνική παράσταση, αποτύπωνε το σώμα εν κινήσει, ώστε να φαίνεται σαν φάντασμα. Η περφόρμανς μπορεί να ήταν εφήμερη, όπως και το ίδιο τα σώμα που την εκτελούσε, όμως το Polagram αποτελούσε το υποκατάστατο της εξωτερικής πραγματικότητας: τα όρια μεταξύ παρουσίας και απουσίας ήταν πλέον απροσδιόριστα.

Χριστίνα Χανιώτου

See Also
View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

© 2019 PASTAFLORAMAG.GR. ALL RIGHTS RESERVED | WEB DESIGNSELIDAMOU.GR
Scroll To Top