Bullying – Ένα ατελείωτος εφιάλτης | Πάστα Φλώρα

Bullying

Bullying – Ένα ατελείωτος εφιάλτης

Το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού έχει πάρει μεγάλες διαστάσεις στους εκπαιδευτικούς κύκλους, όχι μόνο στην παγκόσμια αλλά και την εγχώρια εκπαιδευτική πραγματικότητα. Ο όρος “bullying”, περιγράφει τις διαδικασίες εκφοβισμού, παρενόχλησης και συστηματικής θυματοποίησης των παιδιών από τους συνομηλίκους τους.

Είναι γεγονός, ότι τα τελευταία χρόνια παρατηρείτε μια αύξηση των περιστατικών σχολικού εκφοβισμού, στην ελληνική εκπαιδευτική πραγματικότητα, πράγμα που δυσχεραίνει όχι μόνο την καθημερινότητα των ίδιων των μαθητών και των οικογενειών τους αλλά και ολόκληρου του εκπαιδευτικού συστήματος, το οποίο καλείτε να τα κατανοήσει και να τα διαχειριστεί και να επιλύσει αυτές τις κρίσεις.

Η σχολική βία ή αλλιώς bullying, αναφέρετε στην επικράτηση- “υπεροχή” του δυνατότερου στον ασθενέστερο, μέσω της τρομοκρατίας και του εκφοβισμού. Διακρίνεται από μια συστηματική κατάχρηση της εξουσίας και περιλαμβάνει παραβατικές πράξεις με επαναλαμβανόμενο χαρακτήρα.

Τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα του φαινομένου αυτού, είναι ότι ο θύτης έχει πρόθεση και κίνητρα για να ασκήσει bulling, αποσκοπεί στο να προκαλέσει σωματικό- ψυχολογικό ή συναισθηματικό πόνο στο θύμα, η πράξη του έχει διάρκεια και επαναλαμβάνεται και τέλος η έννοια της δύναμης αποτελεί ένα από τα κεντρικά χαρακτηριστικά του φαινομένου αυτού.

Bullying = Εκφοβισμός

Στην εγχώρια πραγματικότητα, το bullying μεταφράζεται ως εκφοβισμός, παλικαρισμός ή νταηλίκι και περιλαμβάνει την κοροϊδία, το πείραγμα και τον αστεϊσμό σε βάρος των πιο αδύναμων. Η βία στο σχολείο ασκείτε με έμμεσο ή άμεσο τρόπο, μέσω της σωματικής ή της λεκτικής επιθετικότητας.

Οι ενέργειες που εκφράζουν σωματική βία είναι τα σπρωξίματα, οι γροθιές ή οι εκδηλώσεις που θέτουν σε κίνδυνο την ασφάλεια των παιδιών, ενώ αντίστοιχα η λεκτική επιθετικότητα εκδηλώνεται με κοροϊδευτικά, ταπεινωτικά και υβριστικά σχολίων κατά των μειονοτικών ομάδων. Επίσης, η επιθετική συμπεριφορά των παιδιών μπορεί να μην έχει εμφανής εκδηλώσεις, αλλά να εκφράζεται μέσω τα συναισθηματικής κακομεταχείρισης, της συκοφαντικής δυσφήμησης, του κοινωνικού αποκλεισμού, των απειλητικών και εκφοβιστικών τηλεφωνημάτων, ακόμα και του σεξουαλικού εκφοβισμού.

Τα τελευταία χρόνια, η ραγδαίας τεχνολογικής ανάπτυξης και η είσοδός της στην σχολική ζωή των παιδιών, έχει φέρει μια νέα μορφή bullying στα σχολεία. Το Ftobullying και το Cyber bullying, είναι μέθοδοι εκφοβισμού που παίρνουν ολοένα και μεγαλύτερες διαστάσεις στον εκπαιδευτικό κόσμο, προκαλώντας σοβαρά προβλήματα.
Σύμφωνα με την θεωρεία του Bandoura, τα παιδιά μιμούνται τις επιθετικές συμπεριφορές, που παρατηρούν είτε στο περιβάλλον τους, είτε λαμβάνουν ως εξωτερικά ερεθίσματα, όπως για παράδειγμα από την τηλεόραση και των βίαιων προγραμμάτων της όπως επίσης και από τα βίαια ηλεκτρονικά παιχνίδια.

Η παραπάνω θεωρεία αποτελεί ένα από τους αιτιακούς παράγοντες, ενώ ένα δεύτερος παράγοντας είναι η ελλείπεις ενημέρωση- ευαισθητοποίηση σχετικά με το οτιδήποτε διαφορετικό υπάρχει γύρο μας. Η σχολική βία είναι ένα κοινωνικό φαινόμενο, που μπορεί να καταπολεμηθεί με αποφασιστικότητα και δράσεις σε πολλά επίπεδα όπως στην πρόληψη, στην γνωστοποίηση, στην αρωγή, στην επιμόρφωση των εκπαιδευτικών και στην διαπαιδαγώγηση των μαθητών.

Για την εξάλειψη λοιπόν αυτού του φαινομένου απαιτείτε μια ολιστική προσέγγιση, που να βασίζεται στην συνεργασία όχι μόνο της οικογένειας με τους εκπαιδευτικούς, αλλά και ολόκληρης της κοινωνίας.

Κατερίνα Ζάχαρη

Bullying – Ένα ατελείωτος εφιάλτης

 

© 2019 PASTAFLORAMAG.GR. ALL RIGHTS RESERVED | WEB DESIGNSELIDAMOU.GR
Scroll To Top