Η άσκηση και τα οφέλη της στην ατομική ψυχική υγεία | Πάστα Φλώρα

Το αρχαιοελληνικό ιδεώδες «νοῦς ὑγιής ἐν σώματι ὑγιεῖ» αποτέλεσε βάση πάνω στην οποία αμέτρητοι άνθρωποι επί αιώνες έχτισαν την καθημερινή τους διαβίωση έχοντας συνειδητοποιήσει πόσο ωφέλιμη τελικά μπορεί να αποδειχτεί μια καθημερινότητα που εμπεριέχει όλα εκείνα τα στοιχεία ευεξίας. Η άσκηση ως ένα από όλα αυτά προσαρμοσμένη στα ατομικά χαρακτηριστικά του καθενός και στην συχνότητα που χαρίζει ενέργεια και διαύγεια είναι αποδεδειγμένο πως μπορεί όχι μόνο να συμβάλλει θετικά σωματικά αλλά και ψυχικά όπου πολύ συχνά αγνοούμε ως προς το αντίκτυπο που μπορεί να φέρει στην ζωή μας.

Ένας ανθυγιεινός τρόπος ζωής με ό, τι αυτό συνεπάγεται, καταρρακώνει τόσο την σωματική μας υγεία με διαφόρων ειδών προβλήματα όπου όλοι μας είμαστε εξοικειωμένοι καταλήγοντας το λιγότερο επιβλαβής όταν καθετί το «λιπαρό» συσσωρεύεται σε κάθε πτυχή της ζωής μας. Άγχος, στρες, πίεση αλλά και η προδιάθεση πολλών σε ψυχικά νοσήματα είναι ικανά να μας καθηλώσουν εάν δεν φροντίσουμε να κάνουμε το μυαλό σε συνδυασμό με το σώμα μας τους πιο δυνατούς μας συμμάχους.

Τα νούμερα αν και ενδεικτικά, θα έπρεπε να μας βάλουν σε έναν βαθύτερο συλλογισμό της εποχής μας. Περίπου 450.000.000 άνθρωποι παγκοσμίως αντιμετωπίζουν κάποιο πρόβλημα ψυχικής υγείας ενώ 1 στους 4 θα αναπτύξει κάποια ψυχική διαταραχή καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής του. Ως προς τα πιο «κοινά» φαινόμενα όπως το στρες ή το άγχος φαίνεται πως το 17% των ατόμων θα αντιμετωπίσει μια τέτοια έντονη περίοδο ετησίως. Η ψυχική και ηθική καταβολή βιώνεται αρκετές φορές εσωτερικά είτε με την ολοένα και χαμηλότερη αυτοπεποίθηση αλλά και αυτοεκτίμηση, την διαρκή αβεβαιότητα και ανησυχία για το μέλλον, και τις ενοχές για οτιδήποτε ανήκει στο παρελθόν θέτοντας το μυαλό σε έναν διαρκή και ψυχοφθόρο κύκλο μόνο και μόνο για να φτάσει στο αδιέξοδο και την κατάπτωση.

Κι αν όλα αυτά βιώνονται εσωτερικά, αργά ή γρήγορα θα εξωτερικευτούν. Το άτομο λόγω της αρνητικής του αυτό- εικόνας ή αδυνατώντας να έχει εμπιστοσύνη στις ίδιες του τις δυνάμεις, εμφανίζει και τις πρώτες αρνητικές συνέπειες. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, η «παραίτηση» από τις κοινωνικές σχέσεις αλλά και από συνήθειες ή δραστηριότητες της καθημερινότητας που άλλοτε έπραττε ανεμπόδιστα και με ζήλο είτε ψυχοσωματικά προβλήματα όπως διαταραχές στον ύπνο και την διατροφή. Πιθανότατα, η άσκηση να αποτελεί ίσως το όπλο απέναντι σε κάθε τέτοια απειλή σε κάθε μορφή και προσαρμοσμένη αναλόγως στο κάθε άτομο.

Ιατρικά και ψυχολογικά τεκμηριωμένο, η άσκηση εγείρει διάφορες χημικές ουσίες του εγκεφάλου σαν την θερμογένεση ή τις ενδορφίνες ενισχύοντας την ψυχική υγεία. Η θερμογένεση μιλά για αλλαγές στην θερμοκρασία του σώματος κατά την διάρκεια της άσκησης, οι οποίες μειώνοντας την μυϊκή διαστολή και αυξάνοντας την κεντρική και περιφερική νευρική δραστηριότητα του εγκεφάλου, βελτιώνουν την διάθεση καταπολεμώντας μεγάλα επίπεδα άγχους και στρες.  Από την άλλη, όταν οι ενδορφίνες αυξηθούν μετά την άσκηση, μειώνουν ως φυσικά οπιοειδή παραγόμενα στον εγκέφαλο και στην υπόφυση τόσο την αίσθηση του πόνου όσο αυξάνουν το θετικό συναίσθημα ενισχύοντας κατά αυτόν τον τρόπο την ψυχική ευεξία.

Σημαντικό σημείο επιστημονικών ερευνών που προωθούν την άσκηση ως μέσο ενδυνάμωσης της ψυχικής υγείας είναι η επίδραση της στις μονοαμίνες, νευροδιαβιβαστές που περιλαμβάνουν ουσίες όπως η σεροτονίνη, η επινεφρίνη, η ντοπαμίνη κ. α , ουσίες που διαδραματίζουν σημαντικότατο ρόλο σε νοσήματα όπως η κατάθλιψη ή η σχιζοφρένεια καθώς χρησιμοποιούνται εδώ και χρόνια για την καταπολέμηση τους. Βάσει ερευνών, μια ελεγχόμενη διάρκειας και έντασης άσκηση αποδείχθηκε πως είναι ικανή αλλά και σε συνδυασμό με άλλες μορφές θεραπείας να συμβάλλει θετικά στην αντιμετώπιση τόσο επεισοδίων, συμπτωμάτων αλλά και της χρόνιας ύπαρξης τους.

Όποιο όνομα και να δώσουμε στην μορφή άσκησης που θα ακολουθήσουμε, μόνο εάν αποτελέσει αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητας μας και όχι μια πρόσκαιρη αναγκαιότητα θα επιφέρει εν τέλει τα επιθυμητά αποτελέσματα. Ένα καλλίγραμμο σώμα στην παραλία αποτελεί δέλεαρ για πολλούς που σπεύδουν για μια εγγραφή σε ένα γυμναστήριο την άνοιξη αλλά και ένα περιστασιακό δυναμικό δίωρο γυμναστικής ως τρόπο εκτόνωσης μιας άκρως πιεστικής περιόδου. Πόσο υγιές όμως είναι τελικά αυτό; 

Δεν είναι μόνο η εικόνα ενός καλλίγραμμου σώματος που χαρίζει αυτοπεποίθηση στο άτομο αλλά στην πραγματικότητα εκείνη θα αυξηθεί περαιτέρω βλέποντας πρακτικά αποτελέσματα όπως η καλύτερη εργασιακή απόδοση του ή η αύξηση της συγκέντρωσης του χάρη στην θετική διάθεση και ψυχική ευεξία που θα έχει επιτευχθεί. Η υιοθέτηση αυτής της νοοτροπίας ωθεί φυσιολογικά σε δεύτερο επίπεδο το άτομο να απομακρυνθεί από καταχρήσεις και εξαρτήσεις αναζητώντας το υγιές σε κάθε ενασχόληση και σχέση της ζωής του εφόσον έχει ανακτήσει την πίστη στον εαυτό του και τις δυνάμεις που διαθέτει αλλά προς στιγμήν είχε αψηφήσει. 

Η ζωή μας διακρίνεται γενικότερα από έντονους ρυθμούς ζωής και κινητικότητας με μικρά διαστήματα χαλάρωσης. Επομένως, είναι αναγκαίο η άσκηση να αποτελεί ένα κομμάτι της καθημερινότητας μας λειτουργώντας ταυτόχρονα και ως εκτόνωση αλλά και ως ψυχαγωγία ώστε να καταστεί αποτελεσματική. Είτε αυτό είναι μια δυναμική προπόνηση, περπάτημα, τρέξιμο ή ποδήλατο αλλά ακόμη και το ίδιο το γυμναστήριο στο οποίο πηγαίνουμε, ίσως αποτελέσει το αντίδοτο στην ψυχική και άλλοτε ηθική μας κόπωση.

Ας καταρριφθεί ο μύθος πως η γυμναστική είναι απλώς μια τάση και ας γίνει αντιληπτό πως μια υγιεινή διαβίωση ξεκινάει πρώτα εσωτερικά και μετέπειτα γίνεται αντιληπτή και εξωτερικά. Ευτυχισμένος άνθρωπος είναι ο υγιής άνθρωπος. Η υγεία όμως δεν είναι ένα νούμερο, είναι μια εξίσου εσωτερική και εξωτερική διαδικασία που δύναται να επιτευχθεί με όπλο την άσκηση έχοντας ως στόχο εκείνο το σημείο ένδειξης της πραγματικά καλής υγείας συνολικά, την ισορροπία.  

 Ειρήνη Σαμαρά

See Also
View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

© 2019 PASTAFLORAMAG.GR. ALL RIGHTS RESERVED | WEB DESIGNSELIDAMOU.GR
Scroll To Top