Yoga: Η εκγύμναση της ψυχής και του σώματος | Πάστα Φλώρα

Η Yoga θα μπορούσαμε να πούμε πως είναι ένας παρεξηγημένος τρόπος εκγύμνασης και η αλήθεια είναι πως πολύ συχνά ορισμένες έννοιες που έχουν να κάνουν με αυτήν συγχέονται. Για αυτό, λοιπόν, συνομίλησα με την Βάσια Καλλιμάχου (Hatha & Prenatal Yoga alliance certified teacher ) η οποία με πολύ αναλυτικό και εύστοχο τρόπο θα μας “συστήσει” την Yoga από την αρχή και θα μας αποσαφηνίσει συγκεκριμένους όρους σχετικά με αυτήν.

Ποια είναι η ιδιαιτερότητα των ασκήσεων της Yoga;

Οι ασκήσεις της Γιόγκα (asanas) που σημαίνει στάση στοχεύουν στο «ξύπνημα», όπως το λέω εγώ, του σώματος και στην καλή λειτουργία των εσωτερικών οργάνων. Λειτουργούν κυρίως στην σπονδυλική στήλη.

Για παράδειγμα, μια σφιγμένη και άκαμπτη σπονδυλική στήλη μας κάνει να νιώθουμε γερασμένοι επειδή τα νευρικά ερεθίσματα δεν ρέουν ελεύθερα.

Παραδοσιακά στην αρχαιότητα οι Asanas ήταν μόνο καθιστές θέσεις και χρησιμοποιήθηκαν σαν ένα μέσο για να παρατείνουν τη διάρκεια της πρακτικής του διαλογισμού.

Με την πάροδο του χρόνου όμως τα διάφορα συστήματα Γιόγκα έχουν αναπτύξει και εξασκούν μια ποικιλία από στάσεις, ώστε το σώμα να καθαρίζεται από τοξίνες και να προσφέρει μια ισορροπία στο Νου όπως αυτής της Hatha Yoga.

Τα συμπτώματα των γηρατειών όπως οι ρυτίδες και η άσχημη επιδερμίδα, προκαλούνται από κακή κυκλοφορία του αίματος που επιτρέπει στις τοξίνες να βρίσκονται σε διάφορα μέρη του σώματος. Οι asanas βοηθάνε την κυκλοφορία του αίματος και ξεπλένουν τις τοξίνες.

Επίσης, εξασκούν τους μύες, τους χόνδρους και τις αρθρώσεις του σκελετού μας. Όταν, λοιπόν, οι πιο σημαντικές ομάδες μυών του σώματος τονώνονται, όπως γίνεται συνήθως σε ένα μάθημα Γιόγκα, βοηθούν στο να επιτύχουμε μια καλύτερη αναπνοή, μια δυνατότερη καρδιά, αυξάνει την ευλυγισία του σώματος, δυναμώνει τα κόκκαλα, αλλά και τις ενώσεις των συνδέσμων.

Σε νοητικό επίπεδο οι asanas, βοηθάνε σε συνδυασμό με τεχνικές αναπνοών (Pranayamas) στην χαλάρωση του Νου και του σώματος (Savasana).

Η αναπνοή αποτελεί σύνδεσμο ανάμεσα στο σώμα και στο Νου. Εάν δεν καταφέρουμε να ενώσουμε το σώμα, την αναπνοή και το Νου, είναι δύσκολο να ισχυριστούμε ότι η πρακτική μας αντανακλά τις αρχές της Γιόγκα.

Ο υπέρτατος σκοπός των asanas δεν είναι να αποκτήσεις ένα δυνατό σώμα, αλλά να δεις ποιος είσαι και που βρίσκεσαι στο σύμπαν. Στις στάσεις της Γιόγκα βάζεις την προσοχή σου στο τι κάνεις και στο πώς νιώθεις. Απλά παρατηρείς το σώμα σου χωρίς να το κρίνεις, χωρίς να είσαι προσκολλημένος σε σκέψεις, συναισθήματα και προσδοκίες. Στόχος δεν είναι η ευλυγισία του σώματος, αλλά η ευλυγισία του Νου.

Ποια είναι η φιλοσοφία της yoga και ποια τα οφέλη της;

Η Γιόγκα είναι ένα από τα έξι φιλοσοφικά συστήματα της Ινδίας.

Το ποιος είναι αλήθεια ο πρώτος που εξασκήθηκε στη Yoga χάνεται στα βάθη του χρόνου, αλλά οι ρίζες της φτάνουν έως και 5,000 χρόνια πίσω στην ιστορία του ανθρώπου.

Οι διδασκαλίες της Yoga άρχισαν να διαδίδονται από το δάσκαλο (guru) στο μαθητή (yogi ). Η Yoga είναι μια εμπειρία που την βιώνουμε εσωτερικά με την ολότητα της ψυχοσωματικής μας οντότητας.

Δεν πρόκειται για μια εξωτερική, επιφανειακή και τυχαία μηχανική εμπειρία. Για τον καθένα τα οφέλη της Γιόγκα μπορεί να είναι διαφορετικά. Yoga σημαίνει ένωση.

Εγώ το έχω συνδέσει σαν ένωση του σώματος και του νου. Το να μείνεις για παράδειγμα με τα πόδια σταυρωμένα για δύο δευτερόλεπτα για να σε φωτογραφήσουν σίγουρα δεν είναι Γιόγκα. Η φιλοσοφία της Γιόγκα στοχεύει στην αύξηση της επίγνωσης και της μη προσκόλλησης.

Η Γιόγκα σε φέρνει σε επαφή με τον εαυτό σου και το να νιώθεις σε επαφή με τον εαυτό σου, είναι το καλύτερο δώρο που μπορεί να σου προσφέρει η συγκεκριμένη πρακτική.

Τι είναι ο διαλογισμός και πως συνδέεται με την Yoga;

Υπάρχουν πολλές τεχνικές διαλογισμού, όπως υπάρχουν πολλά στυλ Γιόγκα.

1.Η σιωπηλή επανάληψη μιας λέξης ή μιας φράσης, θετικές επιβεβαιώσεις

2.Η ενόραση – οραματίζοντας ένα λουλούδι ή τον ωκεανό

3.Μια οπτική εστίαση με χρήση εικόνων με ανοιχτά τα μάτια

4. Χρησιμοποιώντας απλά την αναπνοή σου ως σημείο εστίασης παρατηρώντας την ή μετρώντας της αναπνοές είναι τρόποι διαλογισμού.

Ο τέταρτος τρόπος συνδέεται με την Γιόγκα και συγκεκριμένα με τις αναπνοές (pranayamas).

Ο σκοπός του διαλογισμού δεν είναι να παραμείνουμε αποσυνδεδεμένοι από τις σκέψεις και τα συναισθήματα μας.

Δεν μας δείχνει το δρόμο για απομακρύνουμε κάθε αρνητικό που συμβαίνει στην ζωή μας αλλά να μάθουμε να διαχειριζόμαστε κάθε τι αρνητικό που μας συμβαίνει χωρίς να παραμένουμε εξαρτημένοι ή προσκολλημένοι σε αυτό. Να το παρατηρούμε, να δούμε τι έχει να μας διδάξει.

Ο διαλογισμός σε διδάσκει πως να διαχειρίζεσαι το άγχος. Η μείωση του stress ενισχύει τη συνολική σωματική υγεία και συναισθηματική ευεξία.

Σε ένα βαθύτερο επίπεδο μπορεί να συμβάλλει στην ποιότητα ζωής, διδάσκοντας σε πως να είσαι σε μια εγρήγορση, επίγνωση και γεμάτος ζωντάνια. Δεν διαλογιζόμαστε για να κερδίσουμε κάτι αλλά για να βρούμε και να απαλλαγούμε από ό,τι δεν χρειάζεται στην ζωή μας.

Μπορείς να διαλογιστείς καθημερινά, πρωί και βράδυ για 10 λεπτά στη αρχή. Σιγά-σιγά μπορείς να αυξήσεις την διάρκεια.

Βρες ένα ήσυχο μέρος όπου δεν θα σε ενοχλήσει κανείς. Δημιούργησε ένα απαλό φωτισμό, φόρεσε άνετα ρούχα. Διάλεξε μια στάση που είναι άνετη για εσένα. Μπορείς να διαλογιστείς είτε ξαπλωμένος ή καθιστός σ’ ένα μαξιλάρι ή σε μια καρέκλα, κρατώντας την πλάτη σου ίσια και τους ώμους χαλαρούς, ακουμπώντας τα χέρια σου πάνω στα γόνατα και αναπνέοντας κανονικά από την μύτη, χρησιμοποιώντας την κοιλιά και όχι το στέρνο για να αναπνεύσεις.

Έπειτα άρχισε να μετράς την αναπνοή σου σε κάθε εκπνοή και όταν φτάσεις στο δέκα ξανάρχισε. Θα παρέμβουν σκέψεις και όταν συμβαίνει αυτό απλά άφησε τες να φύγουν και άρχισε να μετράς πάλι την αναπνοή σου.

Πόσο συχνά χρειάζεται κάποιος να κάνει διαλογισμό και Yoga, και πώς επιδρούν αυτές οι πρακτικές στην ψυχολογία του ασκούμενου;

Συνιστώ τον διαλογισμό σε καθημερινή βάση. Πρόσθεσε τον στο τέλος της πρακτικής της Γιόγκα ή βάλε τον σε κάποιο σημείο του καθημερινού σου προγράμματος. Το σημαντικό είναι να βρεις την ώρα της ημέρας που λειτουργεί καλύτερα σε εσένα. Μην προσπαθήσεις να πετύχεις πάρα πολλά σε σύντομο διάστημα, γιατί μπορεί να αποθαρρυνθείς και να σταματήσεις εντελώς.

Ο συνδυασμός και των δύο έχει τα εξής οφέλη:

Μέσω του διαλογισμού μειώνεις το άγχος, ελαττώνεις την αρτηριακή πίεση, και τον καρδιακό ρυθμό, μειώνεις την νοητική φλυαρία, συμβάλλοντας στην ικανότητα νοητικής συγκέντρωσης και σε βοηθώντας σε να συγκεντρώνεσαι σε αυτά που εσύ ο ίδιος επιλέγεις.

Μέσω της Γιόγκα, σου δίνεται μια ευκαιρία εσωστρέφειας και επαφής με τον εσωτερικό σου εαυτό. Να ανακαλύψεις το Dharma σου – τον σκοπό της ζωής –

Γιατί βρίσκομαι εδώ? Τι επιδιώκω? Ποιός είναι ο σκοπός της ζωής μου? Η Γιόγκα είναι μια θεραπεία για κάθε αρρώστια, είτε φυσική είτε σωματική.


Μπορείτε να βρείτε την Βάσια Καλλιμάχου:
Facebook: Vasia Prenatal Yoga

Ιωάννα Καλφόγλου

See Also
© 2019 PASTAFLORAMAG.GR. ALL RIGHTS RESERVED | WEB DESIGNSELIDAMOU.GR
Scroll To Top