Καριέρα ή Οικογένεια;
Ηθική ή παράνομος έρωτας;
Για Τρίτη σεζόν στο Θέατρο Σταθμός θα συναντήσετε την Μάνια. Η Μάνια Σκλοντόφσκα, είναι ένα κορίτσι πολωνικής καταγωγής από πολύ φτωχή οικογένεια. Δεν την εμπόδισε ούτε για μια στιγμή, η οικονομική ένδεια της οικογένειας της, να βιώσει στο μέγιστο βαθμό τους διονυσιακούς στροβιλισμούς των πολωνέζικων βαλς. Ωστόσο επειδή «το καταφύγιο ενός ανθρώπου είναι η παιδική του ηλικία», το καταφύγιο της Μάνιας κουβαλούσε και δύο θανάτους. Την μητέρας της από το χτικιό και της αδερφής, που μαύρισαν την ψυχή της και στιγμάτισαν την ζωή της.
Η Μάνια, δεν πήρε ποτέ την αγκαλιά και το χάδι της μητέρας της, δεν θυμάται να την έχει φιλήσει ποτέ, για να μην κολλήσει την ασθένεια της.
Ιδού η πρόκλησης, αν δεν μπορείτε να φανταστείτε το παιδί που μεγαλώνει με την μεγαλύτερη στέρηση, την έλλειψη σωματικής επαφής και την απροσφορότητα του συναισθήματος, αν δεν μπορείτε…Τότε, σίγουρα μπορείτε να μπείτε για λίγα λεπτά όσοι από εσάς είσαστε γονείς στην θέση της μάνας που δεν μπορεί να αγγίξει το παιδί της γιατί είναι άρρωστη και θέλει να το προστατέψει.
Όμως η Μάνια το έβαλε αυτοσκοπό ζωής και δεν έμεινε στάσιμη.
Το πρώτο φλερτ της Μάνιας και κεραυνοβόλο, με την Φυσική, την Χημεία και τα Μαθηματικά, ήταν στο ‘Ιπτάμενο’ Πανεπιστήμιο της Βαρσοβίας. Υπό τον φόβο των Ρώσων σε μια εποχή που οι γυναίκες ήταν καταδικασμένες στην μη εξέλιξη. Η Μάνια λοιπόν, βρίσκει τον τρόπο όχι μόνο να εξελιχθεί, αλλά και να ερωτευτεί! Ερωτώ σας λοιπόν, υπάρχει μεγαλύτερη ωριμότητα από τον έρωτα, από τον πόνο και την τρέλα του;
Με τα χρόνια ο άνθρωπος αποκτά το πρόσωπο που του αξίζει!. Έτσι και η Μάνια έφτασε στο Παρίσι πήρε τα χρώματά του και έγινε η Μαρί Κιουρί. Σπούδασε Φυσική, Χημεία και Μαθηματικά στο Πανεπιστήμιο της Σορβόννης, πρωτότυπο για γυναίκα εκείνη την εποχή. Δεν ξέχασε όμως, ούτε λεπτό τον αυτοσκοπό της, την αναζήτηση της αγκαλιάς που δεν πήρε. Είχε πάθος μέσα της, ζούσε έντονους έρωτες που γαλήνευαν την ψυχή της και της υπενθύμιζαν ποια είναι. Έκανε δύο παιδιά με τον μεγαλύτερο έρωτα της ζωής της και παρόλο που το πάθος της ήταν η έρευνα, ο πισουρανίτης και η βέργα σιδήρου να ανακατεύει όλα τα ραδιενεργά, εκείνη δεν ξεχνούσε ποτέ πως ήταν και μητέρα και σύζυγος και νοικοκυρά.
Φρόντιζε να μεταφέρει την ραδιενέργεια του εργαστηρίου της με «λόγια που δημιουργούν σπινθήρα της καρδιάς» στους γύρω της, πράγμα που μαρτυρούσε την αστείρευτη ενέργεια της για ζωή. Και κάθε φορά που ένιωθε ότι αυτή η ενέργεια βρισκόταν σε απειλή έβρισκε έναν μεγάλο έρωτα να της θυμίσει ότι ακόμα ζει και αναπνέει. Αυτός λοιπόν, ο φόβος του θανάτου μαζί με την αέναη αναζήτηση της τρυφερής αγκαλιάς της μητέρας της, ήταν τα κίνητρα της για ζωή και δημιουργία. Η μοναξιά ήταν πηγή θλίψης για την ίδια και την απέφευγε, τόσο επαγγελματικά όσο και προσωπικά.
Η ταλαντούχος Πέγκυ Τρικαλιώτη, πλαισιωμένη άρτια από την διαπεραστική φωνή της Αγγελικής Πασπαλιάρη και την σκιά του χορευτή Κωνσταντίνου Παπανικολάου, αφήνει την δική της συναισθηματική κατάθεση επί σκηνής. Το μαύρο της αυστηρό φόρεμα δεν την εμποδίζει πουθενά να βιώσει με φρενική κυκλικότητα όλα της τα συναισθήματα. Είτε σαν Πέγκυ, είτε σαν Μάνια, είτε σαν Μαρί Κιουρί, δεν ξεχνάει ότι είναι γυναίκα με ορμές και υστερίες και ενώ με την φωνή της να τρεκλίζει από συγκίνηση βουβαίνει το κλάμα της, την ίδια στιγμή το αφήνει και να τρέξει.
Η εκπληκτική της ερμηνεία είναι καθηλωτική όσο και το ερώτημα που ξεπροβάλει σε ολόκληρη την παράσταση «Η επιστημονική εργασία και ο ιδιωτικός βίος μπορούν να εναρμονιστούν;». Οι σπουδαίοι επιστήμονες, οφείλουν να καταστείλουν τα πάθη τους άραγε ;
Αν θέλετε να αναρωτηθείτε μαζί με την Πέγκυ Τρικαλιώτη ή αλλιώς την παθιασμένη ευφυΐα της Μαρί Κιουρί τότε δείτε την απολογία της στο Μεταξουργείο στο θέατρο Σταθμός.
Συγχαρητήρια σε όλους τους συντελεστές!
Ηλέκτρα Σιαλμά, MSc
Ψυχοθεραπεύτρια –www.elektrasialma.gr