Η δίκη των έξι | Είδαμε & Σχολιάζουμε

Η Δίκη των έξι

Μια ιδιαίτερη παράσταση που αγγίζει τα όρια του θεάτρου ντοκουμέντου με στοιχεία μυθιστορήματος παρακολουθήσαμε στο θέατρο Αλκμήνη. Η δίκη των έξι, σε σκηνοθεσία Νίκου Κρίκα, χωρίζεται χρονικά σε δύο μέρη. Στην δεκαετία του 1990, και λίγο καιρό μετά τη Μικρασιατική καταστροφή στο διάστημα μεταξύ της 31ης Οκτωβρίου και της 15ης Νοεμβρίου του 1922, όπου εξελίσσεται ένα από τα πιο δραματικά επεισόδια του Εθνικού διχασμού.

Η δίκη αφορούσε την  στην ενοχοποίηση και καταδίκη των φαινομενικά (ή και όχι), υπαίτιων για την Μικρασιατική Καταστροφή. η δίκη των πρωταίτιων της Μικρασιατικής Καταστροφής από έκτακτο στρατοδικείο, που συγκρότησαν οι βενιζελικοί αξιωματικοί της Επανάστασης του 1922. Στο εδώλιο κάθισαν επτά πολιτικοί και ένας στρατιωτικός, από τους οποίους οι έξι καταδικάσθηκαν σε θάνατο και εκτελέσθηκαν.

Στις 20 Οκτωβρίου 2010 το δικαστήριο εξέδωσε την απόφασή του και έκανε δεκτή την αίτηση του Μιχαήλ Πρωτοπαπαδάκη, κρίνοντας αθώους τους έξι καταδικασθέντες σε θάνατο από το Έκτακτο Επαναστατικό Δικαστήριο Αθηνών.

Η παράσταση επικεντρώνεται όχι τόσο στην περιγραφή και καταγραφή των πρακτικών της δίκης, όσο στην πραγματική ουσία: πως η δίκη των έξι επηρέασε τους υποστηρικτές και των δύο πλευρών, πώς απλοί καθημερινοί άνθρωποι έχοντας ήδη βιώσει τη φρίκη του πολέμου, τον αναγκαστικό ξεριζωμό και τον χαμό περιουσιών και αγαπημένων, να ζητά δικαίωση από τους υπαίτιους της οικουμενικής και προσωπικής καταστροφής.

Η λιτή σκηνοθεσία, με τακτικές εναλλαγές εικόνων  και προσεγμένη χωρίς υπερβολές υποκριτική των ηθοποιών αποδίδουν προσεκτικά την τεταμένη ατμόσφαιρα της εποχής εκείνης.

Ιδιαίτερα η Φαίδρα Παπανικολάου με τη λεπτή υποκριτική της, χωρίς υπερβολή, αποδίδει θαυμάσια την τραγική φιγούρα των ανθρώπων εκείνης της εποχής. Οι Γιάννης Τσόρβας και Δήμητρα Μπάσιου αποδίδουν το κεντρικό προωταγωνιστικό ζευγάρι φέρνοντας αμεσότερα στη σκηνή τον απόηχο του διχασμού σε προσωπικό επίπεδο.

Η Μαρία Λάμπρου στο ρόλο της αφηγήτριας συνθέτει το πάζλ, προπαθώντας να κρατήσει μια αποστασιοποιημένη στάση παραθέτωντας  ιστορικά στοιχεία πάνω στο θέμα του διχασμού.

Τέλος, η σκηνογραφία επιλεγμένα μινιμαλιστική, για να μην επισκιάζει την δραματουργία με στοιχεία των δύο αποδιδούμενων εποχών.

 

Ειρήνη Πέτρακη

 

https://www.ticketservices.gr/event/i-diki-ton-eksi-mia-istoria-dyo-pleures/?lang=el