Η Βλάβη, Το Τούνελ, Ο Σκύλος | Εκδόσεις Αντίποδες

Η Βλάβη Το Τούνελ Ο Σκύλος

Η Βλάβη Το Τούνελ Ο Σκύλος

Φρήντριχ Ντύρενματ

Η Βλάβη, Το Τούνελ, Ο Σκύλος: Οι εκδόσεις Αντίποδες μας φέρνουν μια υπέροχη συλλογή τριών διηγημάτων του ελβετού Φρήντριχ Ντύρενματ. Με αυτή τη γνώριμη αισθητική, που έλειπε θα λέγαμε από τις εκδόσεις των τελευταίων χρόνων, και μια εξαιρετική μετάφραση του Γιάννη Καλιφατίδη.

Τρία φαινομενικά διαφορετικά διηγήματα: Η Βλάβη –που κατέχει το μεγαλύτερο μέρος του βιβλίου και αφηγείται την ιστορία ενός εμπορικού αντιπροσώπου που μια τυχαία βλάβη στο ακριβό του αυτοκίνητο, τον φέρνει αντιμέτωπο με μια παρέα συνταξιούχων νομικών και το ιδιόρρυθμο παιχνίδι τους–, Τ0 Τούνελ –ένας νεαρός, μια αμαξοστοιχία και ένα τούνελ που δεν λέει να τελειώσει και κανείς, μα κανείς δεν δείχνει να το προσέχει– και Ο Σκύλος –μια παραβολή  που κινείται γύρω από μια κλασσική τρομακτική φιγούρα, αυτή του μεγάλου μαύρου σκύλου.

Παρόλο που τα τρία αυτά διηγήματα έχουν διαφορετικούς ήρωες και τελείως διαφορετικές ιστορίες, έχουν έναν κοινό παρονομαστή. Πραγματεύονται εκείνον τον νορμάλ παραλογισμό που φέρνει η ζωή όπως κυλά, όταν ούτε καν προσπαθείς να κάνεις κάτι διαφορετικά.

Ο Φρήντριχ Ντύρενματ χειρίζεται εξαιρετικά τα στοιχεία του παραλόγου και του γκροτέσκο. Με τέτοιο τρόπο που τελικά δίνει στον αναγνώστη ιστορίες που δεν απέχουν και πολύ τελικά από την πραγματικότητα.

Εμπνευσμένος από τον Αριστοφάνη, χειρίζεται τα κωμικά στοιχεία και τα ενσωματώνει στα κείμενά του, έτσι ώστε να κρύβουν με χειρουργική ακρίβεια την τραγικότητα πάνω στην οποία δομούνται.

Τα Διηγήματα

Στη Βλάβη, με αφορμή ένα άτυπο δικαστήριο που στήνεται στην τραπεζαρία μιας έπαυλης,  για τις ανάγκες ενός «παιχνιδιού», εξερευνά τόσο εξαιρετικά το βάθος της ανθρώπινης ύπαρξης.

Ο ήρωας καλείται να αποδείξει ότι είναι αθώος. Το έγκλημα βεβαίως δεν του είναι ακόμη γνωστό. Η βραδιά κυλά και εκείνος έρχεται όλο και περισσότερο αντιμέτωπος με τη συνείδηση και τον εαυτό του. Αυτό όμως δεν το εμποδίζει να περάσει την «καλύτερη βραδιά της ζωής του». Και ας τον οδηγεί τελικά στα όριά του.

Η Βλάβη μοιάζει με εκείνο το έντονο γέλιο, που πριν καν το καταλάβεις έχει μετατραπεί σε κλάμα γοερό.

Στο Τούνελ, ένας νεαρός φοιτητής επιστρέφει στη Ζυρίχη με το τραίνο, μια διαδρομή αρκετά γνώριμη. Όταν η αμαξοστοιχία μπαίνει σε ένα ατελείωτο τούνελ, ο παραλογισμός μετατρέπεται σε κάτι απόλυτα φυσιολογικό, δίνοντας τη θέση του στην ηρεμία της απάθειας και της μηδενιστικής αποδοχής.

Άλλωστε, τι μπορεί να κάνει κανείς, παρά να αποδεχθεί τη μοίρα του…

Στο Σκύλο, θα τολμήσω να πω ότι ο συγγραφέας πραγματεύεται την έννοια του αγνώστου που ο φόβος το κάνει κομμάτι μας. Την μορφή ενός μαύρου σκύλου παίρνει ο φόβος μας που ξεσκίζει κάθε τι ποθούμε στη ζωή.

Αυτό που δεν ήξερα ήταν ότι το κήρυγμα της αλήθειας θα συνοδευόταν και από την παρουσία του σκύλου… Ο Σκύλος δεν έχει όνομα, για αυτό και δεν μπορώ να τον διώξω.

Τρία εξαιρετικά διηγήματα, το καθένα τόσο έντονα γραμμένο, που καταφέρνουν να παρασύρουν τον αναγνώστη σε μια δίνη που καταλήγει σε εκείνη την συνεχή ανάγκη για νοηματοδότηση της ζωής.

Υ.Γ Η Βλάβη έχει μεταφερθεί στη μεγάλη οθόνη από διάφορους σκηνοθέτες.

Φρήντριχ Ντύρενματ

Ο Φρήντριχ  Ντύρενματ (1921-1990) γεννήθηκε στο Κονολφίνγκεν, κοντά στη Βέρνη της Ελβετίας. Σπούδασε φιλοσοφία και φιλολογία, αλλά εγκατέλειψε την ακαδημαϊκή σταδιοδρομία και άρχισε να γράφει θεατρικά έργα και διηγήματα.

Το 1947 ανέβηκε στη Ζυρίχη το πρώτο του θεατρικό Εs steht geschrieben (Είναι γραμμένο). Ακολούθησαν και άλλα έργα, μεταξύ των οποίων Η επίσκεψη της γηραιάς κυρίας (1956, μτφρ. Ηώ Αμανάκη, Δωδώνη 2013) και Οι φυσικοί (1961, μτφρ. Μάρθα Κουτσιούμπα-Παιονίδη, Ροές 2017), που τον καθιέρωσαν ως έναν από τους σημαντικότερους θεατρικούς συγγραφείς του γερμανόφωνου κόσμου.

Ανάμεσα στα σπουδαία πεζογραφικά του έργα ξεχωρίζει η Βλάβη, στην οποία αποτυπώνονται με οξύτητα, σαρκασμό και απαράμιλλη δεξιοτεχνία τα βασικά του θέματα.

Το βιβλίο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Αντίποδες.

Διαβάστε ένα απόσπασμα ΕΔΩ

Συλβάνα Παπαϊωάννου

 

Διαβάστε ακόμα: Η Ηχώ του Παρισιού – Σεμπάστιαν Φωκς

Leave a Reply