Ο Μάγος του Λούνα Παρκ περιλαμβάνει ιστορίες για την αγάπη που έχει βρει ανταπόκριση αλλά και γι’ αυ τήν που είναι ανεκπλήρωτη, ιστορίες για πράγματα που είναι ορατά στην καθημερινή ζωή, και ιστορίες για αξίες που σπάνια γίνονται αντιληπτές. Η αφήγηση αλλάζει διάφορες μορφές, καθώς μεταπηδάει από τον ωμό ρεαλισμό στη φαντασία, το θρίλερ, το μυστήριο του εγκλήματος και τον ερωτισμό.
Η Γελένα Λένγκολντ, περιγράφοντας τις εσωτερικές συγκρούσεις των ηρώων της, συχνά δημιουργεί διαλόγους με χαρακτήρες από την παγκόσμια λογοτεχνία ή με αναγνωρίσιμα σύμβολα του μοντέρνου πολιτισμού. Στις ιστορίες της, οι αναμνήσεις, τα συ ναισθήματα και τα προαισθήματα είναι εμποτισμένα
με μια ηρεμία που αποδέχεται το πεπρωμένο, ακόμα και αν καταβάλλονται προσπάθειες αυτό να αλλάξει. Επιπλέον, ο ερωτισμός ως φυσικό συστατικό της ανθρώπινης ζωής, ως εσωτερική τάση που αποτελείται από δύο αχώριστα μέρη –το σώμα και το μυαλό– δίνει πνοή σε πολλές ιστορίες της συλλογής.
Στον Μάγο του Λούνα Παρκ, η Λένγκολντ παρατηρεί με οξυδέρκεια τις μικρές λεπτομέρειες της ζωής και τις ανεπαίσθητες συναισθηματικές μεταβολές.
Βραβείο Λογοτεχνίας Ευρωπαϊκής Ένωσης 2011
Ένα νήμα που οδηγεί σε μια πτώση που παρασύρει διάφορα, ανασύρει εικόνες, ξεσκεπάζει αναμνήσεις. Κάπως έτσι θα μπορούσα να περιγράψω το βιβλίο της Γελένα Λένγκολντ – Ο μάγος του λούνα παρκ. Μια συλλογή δεκατριών διηγημάτων, σαν μικροί μονόλογοι. Σαν διάλογοι που πασχίζουμε να αρθρώσουμε, βάζοντας νοερά τον εαυτό μας στη θέση του πρωταγωνιστή. Θα μπορούσε πάλι, το κάθε διήγημα να αποτελεί τις φράσεις από ένα γράμμα προς άγνωστο παραλήπτη ή μια σελίδα ενός σκονισμένου ημερολογίου.
Ιστορίες γεμάτες με μια θλίψη που σε αγκαλιάζει τόσο οικεία, όχι απαραίτητα γιατί υπάρχει κάποιο κοινό βίωμα, αλλά είναι αυτή η ίδια αίσθηση. Οι λέξεις σχηματίζουν όλα εκείνα που αφήνει πίσω της η πίκρα, αυτή τη γεύση της συνεχώς πάνω στα δόντια, με τη γλώσσα ολοένα και να επιμένει να την γεύεται, ξανά και ξανά.
Διαφορετικές οπτικές ανθρώπων, διαφορετικές καθημερινότητες, με το ενδιαφέρον αυτό που έχει τελικά η ζωή μέσα στην ανομοιομορφία της. Ιστορίες που αν και χωρίς κάποια ιδιαίτερη πλοκή, μοιάζουν αρκετά με ιστορίες της διπλανής πόρτας, ενέχουν έντονα τον σουρεαλισμό εκείνον που μας κρατάει στην επιφάνεια.
Με τα μικρά, σχεδόν ανύπαρκτα, στοιχεία διακειμενικότητας που ομαλοποιούν τη μετάβαση από το ένα διήγημα στο επόμενο, η Γελένα Λένγκολντ μιλάει για την αγάπη, τον έρωτα. Παρατηρεί τις ανεπαίσθητες κινήσεις που διαρρηγνύουν τη στασιμότητα εκείνη μέσα στην οποία πολλάκις παγιδεύουμε τον εαυτό μας.
Διαβάζοντας τον Μάγο του Λούνα Παρκ, ανοίγουμε μια σχισμή και παρακολουθούμε τις δύσκολες ανθρώπινες σχέσεις, τον πόνο της απώλειας, την κατηφόρα της ζωής. Βρισκόμαστε σε ένα οίκημα όπου κάθε διαμέρισμα αποτελεί και μια άλλη πραγματικότητα. Ζωές δίπλα-δίπλα, αλλά τόσο ξένες, τόσο διαφορετικές. Ψήγματα ονείρου, αποκούμπι από την ωμή αλήθεια.
Μια υπέροχη συλλογή διηγημάτων, σε μετάφραση Γιώργου Γκούμα, έρχεται από τις εκδόσεις Βακχικόν για να μας φέρει λίγο πιο κοντά στη Σερβική λογοτεχνία και ίσως για κάποιους, σε μια πρώτη επαφή.
Συλβάνα Παπαϊωάννου
Το βιβλίο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Βακχικόν. Διαβάστε εδώ ένα απόσπασμα: