Αίας του Σοφοκλή | Είδαμε & Σχολιάζουμε

Αίας του Σοφοκλή

Αίας του Σοφοκλή

Παραδοσιακά οι αρχαίες τραγωδίες ανεβαίνουν την θερινή περίοδο και ο κόσμος της απολαμβάνει ξανά και ξανά με διάφορες συνθέσεις και σκηνοθεσίες, τόσο στα αρχαία θέατρο όσο και στα εκάστοτε δημοτικά θέατρα της όποια περιοχής. Το ερώτημα είναι άλλο.

Μπορεί μια αρχαία τραγωδία να σταθεί σε κλειστό θέατρο και ακόμα περισσότερο ως μιας μορφής μονολόγου όπου ένας ηθοποιός ερμηνεύει και τους εννιά ρόλους;

Η απάντηση δόθηκε και σας περιμένει στο ανακαινισμένο θέατρο Αλκυονίς, όπου ο Γιώργος Νανούρης εδώ και κάμποσο διάστημα προσπαθεί να φέρει έναν αέρα ανανέωσης και συνάμα επιστροφής στις βασικές αξίες του θεάτρου. Μια παράσταση όπου ο λόγος έρχεται να ενσωματωθεί στην καλή ερμηνεία και να διογκωθεί με την χημεία σκηνής και κοινού.

Όσοι δεν γνωρίζουν την τραγωδία Αίας του Σοφοκλή, εν τάχει να πω ότι πρόκειται για την στιγμή στον Τρωικό πόλεμο όπου ο Αχιλλέας σκοτώνεται και βάσει παράδοσης τα όπλα του τα δικαιούται ο Αίας, ο πρώτος τη τάξει πολεμιστής. Όμως οι Έλληνες συνωμοτούν και τα όπλα καταλήγουν στον Οδυσσέα. Ο Αίας τρελαίνεται και θέλει να τους εκδικηθεί αλλά η θεά Αθηνά περιπλέκει την κατάσταση και η τραγωδία καταλήγει με έναν θολωμένο Αία να αυτοκτονεί. Αυτά για την πλοκή.

Όπως έχω γράψει ξανά σε αυτό το site, o Γιώργος Νανούρης είναι ένας θεατρικός σκηνοθέτης που σέβεται την σκηνή και αυτό φαίνεται στην αγάπη που αγκαλιάζει κάθε project που επιλέγει να ανεβάσει στο θέατρο. Δεν αναλώνεται στην αναζήτηση του ύψιστου πειραματισμού που αφορά τους λίγους αλλά προσφέρει την καλύτερη δυνατή συνθήκη για τους πολλούς, χαρίζοντας στιγμές όπου επανασυστήνει στο κοινό έργα που θα έπρεπε να γνωρίζει και να έχει δει αλλά τα αποφεύγει στο όνομα της ταμπέλας του κλασσικού και βαρύ θεάματος.

Έτσι και εδώ τολμάει και σκέφτεται έξω από τα όρια της δομής της τραγωδίας και μαζί με το εύρημα της παρουσίας επί σκηνής της καλλιτεχνικής αξίας που ακούει στο όνομα Απόστολος Χαντζάρας, παρουσιάζει κάτι φρέσκο που πάλλεται και μαγνητίζει.

Την ίδια ώρα ο Μιχάλης Σαράντης, που για τους θεατρόφιλους εδώ και αρκετά χρόνια θεωρείται ένας εκ των καλύτερων ηθοποιών της γενιάς του, γίνεται το απόλυτο σαρκικό δοχείο για να ζωντανέψουν όλοι οι χαρακτήρες τις τραγωδίας. Η κινησιολογία του Σαράντη είναι μνημειώδης όλα αυτά τα χρόνια και μπορεί όσοι τον έμαθαν τελευταίως από την τηλεόραση να μην το ξέρουν αλλά με αυτή την παράσταση μπορούν να γίνουν μάρτυρες της τεχνικής του αρτιότητας παράλληλα με την υποκριτική του δεινότητα.

Κάποιος θα μπορούσε να πει ότι οι τεχνικές απαιτήσεις μιας τέτοιας παράστασης αφαιρούν από τον ηθοποιό το συναίσθημα σε σημείο ο θεατής να βλέπει έναν ψυχρό επαγγελματία που δεν χάνει εκατοστό από την όποια εναλλαγή στους ρόλους και ίσως έχει δίκιο. Αλλά οι λεπτομέρειες αυτού που καλείται να κάνει ο Σαράντης επί σκηνής είναι τέτοιες που το ξεχνάς μπροστά στον χείμαρρο της συνολικής παράστασης.

Το συγκεκριμένο ανέβασμα αποτελεί μάθημα υποκριτικής και τεχνικής τόσο για τους φοιτητές δραματικής όσο και για τον κόσμο. Μια θεατρική στιγμή που θα γίνει ορόσημο και των τριών καλλιτεχνών που συμμετέχουν.

Χρήστος Βασιλακόπουλος

https://www.viva.gr/tickets/theater/aias-tou-sofokli-1/