Το έργο του Μάικ Μπάρτλετ Contractions – Όροι Συμβολαίου παρουσιάζεται στο θέατρο Μικρό Άνεσις με πρωταγωνίστριες την Κάτια Γέρου και την Μαριλίτα Λαμπροπούλου. Η σκηνοθεσία είναι του Βασίλη Μαυρογεωργίου και το έργο αφορά τις σχέσεις εξουσίας στα πλαίσια του εργασιακού περιβάλλοντος. Πρόκειται ουσιαστικά για μία μαύρη κωμωδία με πολλούς συμβολισμούς, η οποία στηλιτεύει τον τρόπο που οι σύγχρονες εταιρίες παγιδεύουν το εργατικό τους δυναμικό.
Η παράσταση ξεκινά με ανάλαφρες συνθήκες και σιγά σιγά η ατμόσφαιρα θα γίνει ζοφερή. Η υπάλληλος αρχίζει να χάνει την όρεξή της για έρωτα και ζωή μετά από την χειραγώγηση που δέχεται από την προσωπάρχη της. Οι αδιάκριτες ερωτήσεις που δέχεται δεν είναι τίποτα άλλο από μία προσπάθεια ελέγχου και υπόταξης για χάριν της μηχανικής απόδοσης. Οι εργαζόμενοι αντιμετωπίζονται ως άψυχα αντικείμενα με μοναδικό σκοπό να προσφέρουν -κάτι παραπάνω από- το είναι τους στην εταιρία.
Θα έλεγε κανείς πως η θυσία είναι η λέξη κλειδί που εξασφαλίζει τη σταθερή και μόνιμη εργασία, η οποία όμως στερείται κατά πολύ της ποιότητας ζωής. Το τρομακτικό τοπίο που περιγράφεται κατά το τελευταίο κομμάτι της παράστασης αποτελεί, ίσως, και μία υπενθύμιση πως δεν πρέπει να φτάσουμε στο σημείο να απαρνηθούμε την ιδιωτικότητά μας ή να παραβλέψουμε τον συναισθηματικό αντίκτυπο των υποχωρήσεων στο επαγγελματικό μας περιβάλλον.
Όσον αφορά τις ερμηνείες, η Κάτια Γέρου ανταποκρίνεται άριστα στον ρόλο της προσωπάρχη κρατώντας ισορροπίες μεταξύ του κωμικού και του δραματικού στοιχείου. Πραγματικά έκανε εντύπωση το πως μπορούσε να προκαλέσει το γέλιο του θεατή και συνάμα να τον φέρει σε αμήχανη θέση: Να συνειδητοποιήσει πως οι μηχανισμοί εξουσίας σε ένα πολυεθνικό μεγαθήριο μπορεί να αποβούν μοιραίοι για την ανθρώπινη αξιοπρέπεια. Η τεχνοκρατική φιλοσοφία δημιουργεί στελέχη-ρομπότ με την αναλγησία να είναι η μοναδική ιδιότητα που ανταμείβεται.
Η Μαριλίτα Λαμπροπούλου ξεκινά επιτυχημένα την ερμηνεία της ως εκείνη η γυναίκα που έχει φιλοδοξίες, όνειρα και όρεξη για έρωτα. Σταδιακά βλέπουμε την υπάλληλο να παρασύρεται από την χειριστική και επίμονη πίεση που δέχεται, ώσπου τελικά θα γίνει γρανάζι της εταιρίας έχοντας χάσει σταδιακά πολλά κομμάτια μιας υγιούς προσωπικότητας. Ανάμεσα στους διαλόγους παρεμβάλλονται σκηνές με χορευτικά σκετσάκια της υπαλλήλου που λειτουργούσαν ως χρονικά διαλείμματα, τα οποία όμως θα έπρεπε να ήταν λίγο πιο συναφή με το σενάριο.
Συγχαρητήρια σε όλους τους συντελεστές και στην επιλογή μίας τέτοιας θεματολογίας που πραγματικά έλειπε από την τρέχουσα σεζόν.
https://www.viva.gr/tickets/theater/contractions/
Χριστίνα Χανιώτου (@dreama_project)